English version of this page

Forskningsaktuelt

Publisert 1. feb. 2024 21:38

Universitetet i Oslo har fått midler fra Forskningsrådet til å forske på hvordan nasjonalstater i økende grad ønsker å beskytte sine landegrenser. Prosjektet skal også søke å forstå hvordan statene tidvis står imot internasjonale institusjoner og hvordan det kan etableres felles juridiske standarder. – Midlene vil styrke rettssosiologisk forskning i Norge, mener Kristin Bergtora Sandvik og Peter Scharff Smith, lederne for prosjektet.

Publisert 6. des. 2023 12:34

Da Anders Behring Breivik ble fengslet få dager etter terrorangrepene 22. juli 2011, var det en helt ny situasjon for kriminalomsorgen. De ansatte måtte tilpasse seg en «ekstraordinær kritisk situasjon» hvor også kriminalomsorgsfaglige verdier var truet.

Publisert 8. sep. 2023 21:43

200 personer fant veien til Litteraturhuset for å høre om situasjonen i fengslene blir bedre med regjeringens forslag til lovendringer for bruk av isolasjon og tvangsmidler i norske fengsler.

Publisert 16. feb. 2023 06:56

Praktisk talt alle aspekter av våre sosiale relasjoner og aktiviteter legger igjen digitale spor uten at vi vet det. – Slike spor har stor betydning for å oppklare kriminalitet og det er viktig at sporene ikke ender opp som feilaktige eller villedende bevis i straffesaker, forteller Nina Sunde.

Publisert 2. sep. 2022 15:19

Hvordan samarbeider politi, bydel og skole i Oslo for å forebygge kriminalitet, rusmisbruk og voldelig ekstremisme? Ny forskning viser at det er forskjeller på tvers av bydeler i hvordan de håndterer samarbeidet, og det er mye å lære av hverandre.

Publisert 19. aug. 2022 14:54

Sveinung Sandberg og hans kollegaer forsker på familiens, sysselsettingens, kulturens og statens rolle i kriminelle livsløp i et forskningsprosjekt. 20 forskere gjennomfører 1200 intervjuer av innsatte i Mexico, Brasil, Honduras, Argentina, Bolivia, Chile og Colombia.

Publisert 23. juni 2022 11:23

Forskere som jobber med sensitive temaer som vold, seksuelle overgrep, hatkriminalitet og krig står overfor en rekke dilemmaer. Ikke bare hvordan man møter mennesker i sårbare livssituasjoner for å forstå og få tilgang til deres erfaringer og perspektiver, men senere også når levd liv skal omdannes til forskning og tekst.

Publisert 25. mai 2022 09:54

«Fiskejussen» i Norge er ikke veldig oversiktlig per i dag, men det har jusforsker Hjallen Eriksen valgt å gjøre noe med. I sin avhandling ser hun på det rettslige rammeverket for kommersielle fiskerier i Norge.

Publisert 5. mai 2022 10:37

Ifølge Eurostat blir nærmere en halv million tredjelandsborgere hvert år beordret til å forlate EU- og Schengen-området. De som ikke etterkommer pålegg om å forlate området innen fristen som er gitt, og de som ikke blir gitt mulighet til å reise på egen hånd, må fjernes av vertsstatens myndigheter. I sitt doktorgradsprosjekt analyserer Özlem Gürakar-Skribeland lovligheten av å tvangsreturnere irregulære migranter til transittland.

Publisert 4. mars 2022 13:38

Saudi-Arabia regnes ofte som et lukket land hvor det er vanskelig å drive forskning. Likevel var det ikke bare mangel på åpenhet, men også hvor lite oppmerksomhet flyktningspørsmålet vies i saudiarabisk offentlighet som bød på utfordringer for postdoktor Charlotte Lysa.