Forskerprofiler

Publisert 13. mai 2020 12:46

Hun er blitt stoppet på gata av straffedømte som var glade for at hun var dommeren deres. Men da Benedikte Moltumyr Høgberg avsa sin dom om dagens studenter, ble det storm.

Publisert 19. sep. 2017 14:03

Det har gått 17 år fra Liv Finstad lanserte «Politiblikket» til hun nå i sin fratredelsesforelesning skal komme med sitt syn på utviklingen av norsk politi og politiforskning. Pioneren for norsk politiforskning er fortsatt engasjert.

Publisert 31. okt. 2016 10:47

Det var ikke jurist Kristian «Kikki» Andenæs ville bli. Likevel gikk han i sommer av som juss-professor etter snart 50 år som Norges fremste rettshjelper.

Publisert 16. juni 2016 10:35

I over 25 år har Knut Papendorf vært en sentral formidler av norsk kriminologi og rettssosiologi til tysktalende forskere. Han har også sørget for at Institutt for kriminologi og rettssosiologi (IKRS) har vært oppdatert på nyvinninger fra den tyske forskningsfronten.

Publisert 15. nov. 2012 18:28

Hardt arbeid og omsorg for andre har vært viktige drivkrefter bak professor Asbjørn Kjønstads omfattende karriere som jurist og forsker. Drivkreftene bygger på verdier han fikk med seg fra sine foreldre og gårdsdriften hjemme. Slikt blir det bygget lovverk av.