Bruk gjerne fakultetets kommunikasjonsrådgiver dersom du trenger hjelp og veiledning underveis i arbeidet med sammendraget. Sammendraget sendes kommunikasjonsseksjonen ved fakultetet senest to uker før annonsering.
Du får tilbakemedlinger på sammendraget ditt, samt tilbud om hjelp til å kommunisere ut forskningen i media. Sammendraget publiseres på disputasannonseringen på UiOs nettsider.
Tips
Forklar hva din forskning har å si for folk utenfor ditt fagfelt. Tenk samfunnsnytte og anvendbarhet. Hva er nytt? Bruk gjerne konkrete eksempler.
Overskrift: Lag en poengtert og kort tittel som fanger interessen og spisser budskapet
Det viktigste først: Begynn med konklusjonen - hva har du funnet ut?
Hovedpoeng: Konsentrer deg om ett hovedpoeng, ikke hele avhandlingen
Unngå detaljer: Tenk hovedlinjer - unngå forbehold og presiseringer
Aktive setninger: bruk direkte språk, unngå "man" og passive former
Skriv kort: En tredels side med enkel linjeavstand
Skriv enkelt: Bruk dagligspråk, unngå faguttrykk
Siter deg selv: Bruk gjerne egne spissformuleringer eller sitater fra avhandlingen
Les gjerne pressemeldingen høyt for en venn som ikke er akademiker. Forstår han eller hun innholdet? Hvis teksten egner seg godt til høytlesning, vil den nesten alltid flyte godt i skriftlig form også.
Foto
Husk å sende med et digitalt høyoppløselig bilde av deg selv. Du må i forkant avklare med fotografen at bildet kan publiseres på nett. Legg ved navn på fotograf samt informasjon om hvem som har copyright på bildet. Du kan også ta kontakt med fakultetets kommunikasjonsseksjon for hjelp til å få tatt et bilde.