Aktuelle saker

Publisert 7. okt. 2023 09:48

Det nynorske rettsspråket må vedlikehaldast og utviklast for å sikre rettstryggleik gjennom klart språk. Difor satsar klarspråksatsingen og CELL på skrivekurs for nynorskbrukande studentar denne hausten.

Publisert 22. sep. 2023 00:00

De fleste vil måtte forholde seg til forvaltningen på et eller annet tidspunkt gjennom livet. Hva skjer når språket som formidles er vanskelig å forstå eller når du har et annet språk som førstespråk?

Publisert 24. aug. 2023 10:46

Siden ChatGPT ble lansert 30. november 2022, har det knapt gått en dag uten nyhetsoppslag og debattinnlegg om den nye teknologien. Hans Christian Farsethås, postdoktor ved Juridisk Fakultet på UiB, har testet ut ChatGPT sine juridiske ferdigheter.

Publisert 3. apr. 2019 15:04

Satsingen på klart språk er enda i startfasen ved Det juridiske fakultet, men hos studentene som jobber i rettshjelpstiltaket Juridisk rådgivning for kvinner (JURK) er det allerede en integrert del av arbeidshverdagen. Prosjektleder for klarspråksatsingen Jon Christian Fløysvik Nordrum møtte erfarne medarbeidere og nytilsatte i JURK til en samtale om klarspråk 15. januar. Han fant fort ut at det var han som hadde mest å lære. Juridisk fakultetet ønsker å samarbeider med JURK om klarspråksatsingen.

Publisert 14. feb. 2019 15:24

Førsteamanuensis ved Institutt for offentlig rett, Jon Christian Fløysvik Nordrum er intervjuet i siste utgave av Forskerforum om klarspråk og sin rolle som klarspråkforsker.