Ja takk, begge deler!

Ønsker du å være en del av et vitenskapelig miljø mens du skriver masteroppgaven? Og få lønn eller stipend for det? Da bør du vurdere å søke stilling som vitenskapelig assistent! Det lyses ut vitass-stillinger ved det Juridiske fakultet to ganger i året - nå for vårsemesteret 2012. Noen stillinger er knyttet til forskningsprosjekter, noen er ”frie” utlysninger, der tema for avhandlingen ikke er bestemt i forveien. Felles for alle er at kandidatene skriver 60-poengs masteroppgave og får en liten smakebit av å være universitetsforsker. Vi har snakket med tre kandidater ved Institutt for privatrett om deres opplevelse av å være vitass. Hedda Roald Bjøralt, Edvard Horn Welle-Strand og Ulrik von Tetzschner svarte.

Ulrik von Tetzschner, Edvard Horn Welle-Strand og Hedda Roald Bjøralt

Tekst og foto Éva Dobos

Hvorfor søkte du stillingen som vitass?

Hedda: Jeg hadde lyst til å skrive en 60-poengs oppgave, og anså vitass-stillingen som den beste måten å gjøre det på. Å være vitass er en god mulighet til å få utvikle seg og jobbe i et faglig veldig sterkt miljø. Fant i tillegg prosjektet om Arbitration og Party Autonomy som jeg syntes virket spennende, og som det fristet å skrive et år om.

Edvard: Jeg søkte først og fremt på stillingen fordi det var en unik mulighet til å skrive en 60-studiepoengs oppgave under betryggende forhold. Å skrive en stor oppgave er en krevende prosess, og da er det en stor fordel å være del av et profesjonelt fagmiljø. Det er heller ikke til å komme bort ifra at de økonomiske betingelsene er gunstige. Lønnen som vit.ass. gir mulighet til å bruke et år på å fordype seg i et emne uten å måtte jobbe ved siden av.

Ulrik: Jeg søkte stillingen fordi jeg anså det som en spennende mulighet til å tilnærme seg faget på en ny måte. I stedet for å følge undervisning og lese til en eksamen, består dagene nå av å skape et konkret produkt; en omfattende avhandling. Det er også en stor fordel å ha kontorplass under samme tak som professorene. Da er terskelen lav for å kunne stille faglige spørsmål som oppstår ved oppgaveskrivingen. Oppgaven jeg skriver, er dessuten tilknyttet et forskningsprosjekt med spennende internasjonale problemstillinger. Dette passet godt med mine interesser innenfor jussen.

Hvordan opplevde du miljøet ved IfP, sosialt og faglig?

Hedda: Jeg opplever både det sosiale/faglige miljøet som godt. Faglig sett er miljøet som sagt veldig sterkt, og man får gode muligheter til å dra nytte av det både relatert til oppgave og gjennom diskusjon av andre emner. Sosialt sett har jeg det utmerket. Vitassgruppa som man naturlig nok blir værende mest sammen med er veldig ålreit, samtidig som jeg trives svært godt blant resten av IfP sine ansatte.

Edvard: I løpet av tiden som vit.ass. har jeg fått god innsikt i det faglige og sosiale miljøet ved IfP. Kontakten med de ansatte på instituttet har vært til stor glede, både faglig og sosialt. Avstanden til forelesere og kurslærere man tidvis erfarer gjennom studietiden forsvinner fort når man daglig spiser lunsj med de som jobber på instituttet, og man oppdager at miljøet ikke er så formelt som man kanskje har hatt inntrykk av.

Ulrik: Ulrik: I begynnelsen var det en liten "sjokk"-opplevelse plutselig å spise lunsj med anerkjente professorer og andre faglige autoriteter ved instituttet. Nå har jeg imidlertid fått erfare at også disse er alminnelige og hyggelige mennesker. Ellers er miljøet blant vitassene på huset godt, da vi ofte møtes for å snakke om både fag og annet. Semesterets vitass-fest er dessuten en "höydare".

Hva var "utbyttet" for deg i å skrive 60 poengs oppgave mht videre karriere?

Hedda: Jeg tror jeg kommer til å ha utbytte av at jeg får en fordypning innenfor et felt som er dagsaktuelt. Jeg oppnår relativt unik kompetanse på et felt som jurister flest ikke kan mye om, men som hele tiden blir mer aktuelt pga det internasjonale perspektivet. Tror i tillegg det å skrive 60-poengsoppgave verdsettes i arbeidslivet, og vil gi positivt utslag i jobbsøknadsprosessen. Jeg har allerede merket økt interesse fra arbeidslivet etter at jeg ble vit.ass. Videre håper jeg å kunne lære mye av selve prosessen det er å skrive en slik oppgave, både med tanke på arbeidsmetode og selvstendighet.

Edvard: Jeg tror det er liten tvil om at erfaringen fra tiden som vit.ass. spiller positivt inn i en videre "karriere". Uavhengig av hvilken vei man går, får man utbytte av å ha vært gjennom prosessen med å skrive en 60-studiepoengs oppgave. I arbeidslivet, enten i det offentlige eller det private næringsliv, kan man dra nytte av den krevende prosess det har vært å skrive stor oppgave. Særlig dersom man vurderer å komme tilbake til universitet (for eksempel som doktorgradsstipendiat), tror jeg det er en fordel å ha slik erfaring. Uansett hva man velger å gjøre etter endte studier, er det i enhver søknadsprosess positivt å ha bakgrunn som vit.ass.

Ulrik: Jeg tror fremtidige arbeidsgivere vil se verdien av å ha fordypet seg i og skrevet om et tema et helt år. Det er en krevende prosess der man må vise stor grad av selvstendighet. Dette er en egenskap jeg tror fremtidige arbeidsgivere vil sette stor pris på.

Publisert 14. nov. 2011 14:30 - Sist endret 19. des. 2012 14:01