English version of this page

Bringer Nollywood til Norge

I november skal nigeriansk film være i fokus for aller første gang på Oslos største filmfestival, Film fra Sør. Sentralt i utvelgelsen av filmene står forskere fra MIGMA-prosjektet ved IKRS.

Stillbilde fra filmen. Viser et bryllup hvor bruden ser forskrekket ut.

Den populære filmen "The Wedding Party" av Kemi Adetiba er en av de utvalgte filmene på Film fra Sør. Foto: Gjengitt med tillatelse fra Film fra Sør.

- I Norge assosieres gjerne Nigeria med korrupsjon, organisert kriminalitet og Boko Haram. Vi ønsker å gi et mer nyansert bilde av et spennende og sammensatt land, forteller postdoktor ved MIGMA-prosjektet Erlend Paasche. Filmene som vises er utvalgte kvalitetsfilmer som belyser ulike sider av nigeriansk og afrikansk samtid. I tillegg vil lokale og internasjonale forskere presentere filmene. Paasche mener samarbeidet mellom UiO og filmfestivalen gjør det mulig for disse forskerne å formidle akademiske perspektiver på en lett tilgjengelig måte.

- Vi har fått mange forespørsler opp igjennom årene om nigeriansk film og Nollywood, men i år føltes det helt riktig å gjøre det siden vi kunne få til dette samarbeidet med MIGMA, sier Johanne Svendsen Rognlien, markeds- og kommunikasjonskoordinator i Film fra Sør.

- Det er viktig at publikum forstår hva de skal se, og derfor vil det være innledere som MIGMA-prosjektet står for, til alle filmene i seksjonen fra Nigeria. Vi har også valgt å vise en dokumentarfilm for å gi publikum mer kontekst, fortsetter hun.

En filmindustri i endring

En haug med filmer fra Nollywood.
Den voksende filmindustrien produserer opptil 50 filmer i uken. Foto: Emma Villman/UiO.

Filmindustrien i Nigeria, populært kalt Nollywood, er verdens nest største filmindustri etter Bollywood, med Hollywood på en tredjeplass. Gjennomsnittlig ligger budsjettet for en Nollywoodfilm på rundt 10 000 dollar, men filmene som vises på festivalen er mer påkostede produksjoner. Paasche forteller om en endring i Nollywood de siste årene.

- Nigeriansk film har fått en annen og større målgruppe, både i Nigeria og Afrika, men også utenfor kontinentet, sier han. Han trekker frem større budsjetter og ny teknologi som hovedelementer i denne endringen.

Filmene som skal vises er nøye valgt ut i samarbeid med Paasche, og det er lagt vekt på å kunne vise hele spekteret av nigeriansk film.

- Det har vært en hard utvelgelse. Mye av utfordringen har vært hvordan vi kan vise filmer på det store lerretet når det i utgangspunktet er laget for TV, forklarer Rognlien. Hun vektlegger hvordan de har valgt ut filmer som kanskje i utgangspunktet virker som vanlige action- eller dramafilmer, men som også setter fokus på temaer som likestilling, seksuell frigjøring og klassemotsetninger.

Verdensledende forskere kommenterer

En kvinne holder hendene rundt ansiktet til et barn. Begge smiler.
Filmen "Maami" er Tunde Kelanis syttende film og er basert på romanen med samme navn. Foto: Gjengitt med tillatelse fra Film fra Sør.

I forbindelse med filmvisningene blir det holdt et seminar kalt «Crime goes to the movies: the case of Nollywood» på Institutt for kriminologi og rettssosiologi, i regi av MIGMA. Dit kommer to av verdens ledende Nollywood-forskere, Senayon Olaoluwa fra Universitetet i Ibadan og Alessandro Jedlowski fra Universitetet i Liège. En av Nigerias mest respekterte filmprodusenter, Tunde Kelani, vil dessuten være tilstede under visningene av sin film «Maami». Film fra Sør er fra 9.11. til 19.11. Fullt program finnes på Film fra Sør sine nettsider, og billettene er lagt ut for salg i dag.

Publisert 27. okt. 2017 16:04 - Sist endra 25. aug. 2023 09:42