English version of this page

Crime goes to the movies: The case of Nollywood

Velkommen til seminar om verdens nest største filmindustri!

Fra filmen "Taxi Driver: Oko Ashewo", debutfilmen til Daniel Oriahi. Foto: Gjengitt med tillatelse fra Film fra Sør.

Filmindustrien i Nigeria, populært kalt Nollywood, er verdens nest største filmindustri etter Bollywood, med Hollywood på en tredjeplass. Likevel har de færreste utenfor Afrika sett en Nollywoodfilm. For første gang skal nigeriansk film være i fokus på Film fra Sør, og dét i samarbeid med forskningsprosjektet MIGMA. I den forbindelse inviteres det til seminar med to av verdens ledende forskere på området, Samuel Olaoluwa og Alessandro Jedlowski.

Seminaret tar for seg representasjoner av kriminalitet i nigeriansk film. Olaoluwa skal snakke om hvordan kriminalitet portretteres som en trussel i folks hverdagsliv, mens Jedlowski skal se nærmere på hvordan menneskehandel og prostitusjon representeres i Nollywood.

Program:

• Samuel Senayon Olaoluwa, Institutt for Afrika-studier ved Universitetet i Ibadan, Nigeria

"Survivalist Cosmopolitanism and Cartographies of Crime in Nollywood"

• Alessandro Jedlowski, Samfunnsvitenskapelig forskningsinstitutt ved Universitetet i Liège, Belgia

"Human Trafficking and Prostitution in Nollywood"

Seminaret avholdes på engelsk, og ledes av Erlend Paasche.

Det vil bli servert kaffe, kjeks og frukt. Velkommen!

Publisert 27. okt. 2017 16:26 - Sist endra 25. aug. 2023 09:42