English version of this page

Aktuelle saker

Publisert 11. nov. 2019 14:46

Hva er fred, og hva slags fred fremmer vi gjennom dagens rettslige og politiske institusjoner, og gjennom utdanningen av nye jurister? Hvordan henger fred sammen med bærekraftig utvikling, cybersikkerhet, kjønnslikestilling og atomnedrustning? Dette er noen av spørsmålene som utforskes i den ferske antologien «Research Handbook on International Law and Peace», som har som mål å fremme en ny fredstankegang og endre juridisk forskning.

Publisert 4. des. 2018 08:56

Diagnostisering av en psykisk lidelse kan være inngangsporten til behandling, rett til ytelser og utbetalinger. En diagnose kan også være en hemsko for den som ønsker å gå videre etter en sykdomsperiode, for den som mener at diagnosen er feil, eller når det skal skrives testamente.

Publisert 14. nov. 2018 13:10

På Tjøme blåser vinden sterkt. Ikke bare rundt hytthjørnene i strandsonen, men også i kommunens byggesaksavdeling.

Publisert 12. mai 2017 14:12

Norske utlendingsmyndigheter jakter på skam, tabu og stigma når de skal vurdere asylsøkeres seksuelle orientering. Denne praksisen er problematisk og kan være i strid med menneskerettighetene, sier jurist.

Publisert 4. mai 2016 09:07

Forskningsresultater om retten til vann som menneskerettighet er viktig for stadig flere mennesker på jorda. I Kenya, Malawi, Sør Afrika og Zimbabwe mangler fortsatt mange innbyggere både tilgang til vann som er nødvendig for livsopphold, og informasjon om hvilke rettigheter de har på dette feltet.

Publisert 15. feb. 2016 13:30

Barn i Norge møter daglig på utfordringer når deres juridiske kjønn ikke stemmer overens med egen kjønnsidentitet. I Norge har ikke barna lov til å skifte kjønn før de er 18 år. Nå har det kommet et nytt lovforslag.