Aktuelle saker

Publisert 6. des. 2018 07:40

- Vi ønsker å etablere tverrfaglig kunnskap om utfordringene knyttet til flyktingebeskyttelse i land som ikke har ratifisert FNs Flyktningekonvensjon. Omkring en tredjedel av verdens stater har ikke ratifisert konvensjonen, til tross for at mange av dem er vertsland for store flyktningegrupper.  Hvordan fungerer flyktningeregimet i disse statene? Og hvordan påvirker statenes praksis flyktningeretten på verdensbasis?

Publisert 20. sep. 2018 14:09

I to bokutgivelser har SMR-professor Nils Butenschøn og hans nære samarbeidspartner, den nederlandske historikeren Roel Meijer, drøftet betingelsene for statsborgerlige rettigheter i Midtøsten, både i arabiske og ikke-arabiske land.

Publisert 13. aug. 2018 09:17

-Menneskerettighetsvernet, både nasjonalt og internasjonalt, er vel tjent med forskere som tilnærmer seg konvensjonene og rettslig praksis utfra ulike faglige ståsteder. Samt at undervisning, feltarbeid, internasjonalt nettverksarbeid, skolering og opinionsdannelse forankres i forskning med et flerfaglig perspektiv. Det er dette som er Norsk senter for menneskerettigheters (SMR) store fortrinn: En vel fundert og flerfaglig orientert vitenskapelig tilnærming som grunnpremiss for all aktivitet.

Publisert 4. apr. 2018 12:45

-Midtøstens dramatiske historie har i stor grad handlet om kontrollen over og forbindelsene mellom de klassiske byene i regionen, deriblant Jerusalem, Bagdad, Mekka, og Kairo. Byene er brennpunkter i det større regionale bildet - liksom Midtøsten selv er et brennpunkt internasjonalt.

Publisert 6. sep. 2017 14:38

Et kurs for alle, på Masternivå , et kurs som er gratis, web-basert og kan gjennomføres i sin helhet via PC, et kurs som tar maks to timer per uke, i fire uker, høyaktuelt tema: Massemigrasjon og menneskerettigheter: Juridiske og etiske dilemmaer, verdens ledende eksperter fra ulike fag med korte forelesninger, i alt 40 tekst- og videosteps, alt foregår på engelsk

Publisert 5. apr. 2017 16:16

Minoriteter, deres generelle situasjon og deres rettigheter. Dette er stikkord for samarbeidet mellom SMR og Det juridiske fakultetet ved universitetet i Yunnan-provinsen. Et konkret orientert norsk-kinesisk forsknings-og undervisningssamarbeid som har pågått i en årrekke – skiftende politiske konjunkturer til tross.

Publisert 30. jan. 2017 15:36

Internasjonal rett regulerer utfra ulike juridiske paradigmer – rammeverk - hvordan væpnet vold kan brukes både for å opprettholde lov og orden, og i krig. Oversiktlig, når frontene er klare. Men hva når terrorister – og fremmedkrigere – involveres?

Publisert 29. sep. 2016 14:53

-Boken gir en generell innføring i eksisterende institusjonelle mekanismer og praksis som er relevant for det vi kaller doktrinen om ansvaret for å beskytte. - Samtidig undersøker vi ulike muligheter for å bedre det eksisterende systemet for kollektiv sikkerhet og håndheving av de fundamentale menneskerettighetene. Det er nyoppnevnt professor ved Norsk senter for menneskerettigheter, Gentian Zyberi, som sier dette om An institutional Approach to the Responsibility to Protect

Publisert 20. juni 2016 14:42

Hvert år tvinges millioner av mennesker på flukt,  og må bo i et annet land. Klimaendringer og naturrelaterte katastrofer blir en stadig viktigere årsak til denne utviklingen. De “miljøfordrevne” – altså mennesker som tvinges til å flytte på seg som følge av ekstreme klima-og miljøendringer – er i ferd med å bli en egen anerkjent kategori fordrevne.

Publisert 10. okt. 2014 17:02

Den pakken med lovendinger på diskrimineringsfeltet som Stortinget vedtok i 2013 gir et mindre presist redskap i arbeidet for å fjerne diskriminering fra samfunnet, ikke minst diskriminering basert på kjønn.

Publisert 21. aug. 2014 10:02

SMRs  kjernevirksomhet vil også i årene fremover omfatte forskning og undervisning om menneskerettigheter, og internasjonalt orientert programvirksomhet. Dette fremgår av senterets strategi for 2015 – 2018, som nå er klar.

Publisert 3. des. 2013 12:32

Mennesker med nedsatt funksjonsevne i et utviklings og menneskerettslig perspektiv. Dette var utgangspunktet for et seminar den 2. desember – dagen før FN-dagen for mennesker med nedsatt funksjonsevne. CRPD (The UN Convention on the Rights of Persons with Disability) stod i fokus.

Publisert 7. feb. 2013 11:09

Media – både gamle og nye – er vesentlige instrumenter både når det skal føres krig eller oppnås fred. De er enten selv aktører, eller i det minste redskaper for viktige aktører når det gjelder å presse frem både fred – og konflikt.

Publisert 30. okt. 2012 12:03

«Kriger» eller «sivilist»? Spørsmålet om kombattantstatus har lenge vært drøftet innen internasjonal humanitærrett, men har siviles deltakelse i voldshandlinger  fått tilstrekkelig oppmerksomhet innen internasjonal strafferett? I SMR arbeider Ph.d-kandidat Joanna Nicholson med et doktorgradsprosjekt om problemstillingen. Nå står midtveisevaluering for døren.

Publisert 11. okt. 2012 14:54

Rettighetene til funksjonshemmede har vært nedprioritert i norsk og internasjonal bistand. Dette til tross for at nettopp funksjonshemmede er spesielt utsatt for fattigdom, sosial isolasjon og generell stigmatisering.

Mer om den tematiske arbeidsgruppen Human Rights and Development