Ekstern bruker: Bruke IT-tjenestene

Informasjon om IT-tjenester for deg som er ekstern bruker ved fakultetet - oppgaveretter, sensor, kurslærer m.m.

Det er veldig viktig at du kontrollerer at brukernavnet og passord ditt fungerer snarest mulig. Ta kontakt med IT-seksjonen hvis det ikke fungerer. Merk at du må skifte passord minimum én gang i året, hvis ikke vil det bli sperret.

Hvordan får jeg tilgang til IT-tjenestene ved fakultetet?

Passordet som du får tilsendt gir deg tilgang til IT-tjenestene som er åpne for deg, som f.eks. mail.uio.nol og Fronter.

Ta kontakt med IT-seksjonen dersom du har spørsmål vedrørende brukernavn og passord.

Hva gjør jeg når jeg har mottatt brukernavn og passord?

Etter å ha fått brukernavn og passord fra IT-seksjonen er det viktig at du endrer passordet.

Du endrer passord ved å bruke selvbetjenings-verktøyet brukerinfo.uio.no. Se også veiledningen for passordskifte og krav til passord.

Epost ved UiO og videresending av epost til ny adresse?

Du får tilgang til eposten din ved å logge deg på webmail.uio.no. Hvilke epostadresser som du har fått tildelt kan du se ved å logge deg på brukerinfo.uio.no.

Hvis du ønsker å sette opp videresending av epost kan du gjøre dette i brukerinfo.uio.no.

NB: Det kan ta opp til 30 minutter før disse tjenestene begynner å virke

Hva med trådløs tilgang?

UiOs trådløsenett er tilgjengelig for deg som har UiO-brukerkonto og deltagere på konferanser på campus. 

Ved Det juridiske fakultet kan man benytte egen bærbar maskin. Det er satt opp mange trådløse punkter (wlan) som benyttes for å koble seg opp mot internett. Veiledninger på hvordan du setter du opp en trådløs forbindelse finner du på våre nettsider.

Tilgang til hjemmeområdet eller andre UiO-tjenester hjemmefra?

Du ønsker kanskje å lese tidsskrifter, eller å få tilgang til filene på hjemmeområdet ditt hjemmefra eller når du er på reise. Du kan benytte følgende tjenester:

WebVPN
Den enkleste løsningen som gir tilgang til UiOs interne tjenester, for eksempel tidskrifter og hjemmeområder. Besøk nettsiden for WebVPN

Montere hjemmeområdet
Hvis du vil montere UiO-hjemmeområdet ditt på en maskin utenfor UiO, kan du installere programvare som gir deg tilgang til det.

For mer informasjon, se USIT sine sider.

Trenger du IT-støtte?

Ta kontakt med Juriteket.

Åpningstider
Mandag - fredag
kl. 08:00 - 19:45.

Telefon
22 85 00 31