Tanker rundt vår nye studiehverdag 

Kjære student ved Det juridiske fakultet,    

Hva nå? 

Vi er CELL sitt studentteam. CELL er et ressurssenter bestående av engasjerte faglige og studenter som jobber med videreutvikling av juridisk undervisning og norsk juridisk fagdidaktikk. Vi hadde planer om å presentere oss selv på en annen måte og på et annet tidspunkt. Nå som hverdagen vår har blitt snudd på hodet har vi gjort oss noen tanker om tiden fremover. 

For det første er det viktig at vi alle følger helsemyndighetenes råd og tar disse på alvor for å redusere spredningen av COVID-19 (koronaviruset). For det andre må vi vente tålmodig på nærmere beskjed fra fakultetet om hvor lenge det skal holde stengt, hvordan den digitale undervisningen blir og hvordan eksamen påvirkes. Ting tar tid. JSU og CELLs studentteam er på ballen for å ivareta studentenes interesser. 

Skjermbilde: Mira Sofie Stokke, Johanne Maria Rohde Larsen, Nicole Marie Versland, Gidske Dekker-Olsen, Martin Emil Aasen Jonassen, Sophia Susanne Traub Wulff
Mira Sofie Stokke, Johanne Maria Rohde Larsen, Nicole Marie Versland, Gidske Dekker-Olsen, Martin Emil Aasen Jonassen, Sophia Susanne Traub Wulff (foto: privat)

Helsemyndighetenes og fakultetets tiltak byr på sine utfordringer. Hjemmekontor? Det er ikke helt fjernt for alle. Noen velger å lese andre steder enn på lesesalen fra tid til annen, men nå er vi alle tvunget til å gjøre det. Vi har ikke tilgang til ordinær undervisning og vi har ikke kontroll på hva som kommer til å skje.  

Vi er stresset for helsen; stresset på vegne av oss selv, familie og venner. Hvordan skal vi studere uten ordinær undervisning? Hvordan får vi brukt tiden klokt - og hvordan unngår vi å bli gale av å sitte isolert over tid?  

Mange av verktøyene vi bruker er tilgjengelige så lenge man har internett (og det nettet fungerer sikkert bedre enn det på Domus Juridica). Vi har litteraturen og rettskildene vi trenger, enten i bokform eller på Lovdata og Juridika. Sistnevnte har utvidet studenttilgangen vår nå som bibliotekene er stengt. 

En stor del av utfordringen er den mentale omstillingen vi må gjennom. Man går inn i en form for arbeidsmodus idet man setter seg ned på lesesalen, sitter i forelesning og deltar på kurs. Hvordan kan man få en god arbeidsflyt noe annet sted?? Her har vi noen tips og erfaringer, som kun er tips og på ingen måte noen fasit: 

  • Stå opp til vanlig tid og fullfør morgenrutinene dine før du drar frem bøkene. Du kan til og med erstatte reisen ned til fakultetet med en gåtur eller annen aktivitet for å simulere et “sceneskifte”. 

  • Slå deg ned på et eget område dedikert til studietid hvor du får en god sittestilling. Ha «fritid» og pauser et annet sted. Vi anbefaler at du ikke studerer i sengen, det kan ødelegge nattesøvnen. 

  • Flytt på deg i løpet av dagen hvis du merker at konsentrasjonen dabber av, og bytt miljø. Har du dårlig plass? Ta deg en liten tur ut hvis du kan. 

  • Reflekter over dine daglige rutiner – hva består de egentlig av? Vær ærlig med deg selv. Hvor lenge sitter du faktisk stille og konsentrerer deg mellom hver pause? Ikke sats på at du holder konsentrasjonen lenger hjemme enn på lesesalen. Ta de pausene du trenger, og avslutt dagen til vanlig tid slik at du får koblet litt av før du legger deg.  

  • Sitter du hjemme har du flere distraksjoner rundt deg. Kjøkkenet er ikke langt unna. “Mat er digg. Skulle man bare laget seg litt mat kanskje?” tenker du. “Kaffe er et must. Sette på en ny kanne?” Klesvask; “Er ikke den greit å få unnagjort. Bare la maskinen gå imens jeg leser som en helt?” Hold deg i skinnet! Sett av egen tid til alt dette. Ikke bland studietid og annen tid.  

  • Generelt er det greit å slå av varslinger på mobil og PC. Det har flere fordeler. Da slipper man for eksempel å følge “corona minutt for minutt”, et program man helst fordøyer i små doser av gangen. 

  • Sliter du med å bruke tiden godt? Sjekk ut “The Pomodoro Technique”

  • Bor du sammen med andre? Snakk sammen om behov, forventninger og rutiner. Har noen i kollektivet behov det burde tas hensyn til? Man kan ende opp med å gå oppå hverandre en stund. Dette er vanskelig nok i seg selv. Spar dere for krangler og oppslag i husleieloven gjennom god dialog.  

En særlig utfordring vil være den minimale kontakten vi får med andre. Å være alene er ingen spøk. Kanskje Domus Juridica var en viktig arena for ditt sosiale hverdagsliv. Nå har du ikke det lenger. Kanskje du bor alene. Ingen av oss får ha den samme kontakten med andre som før. Vårt gørrkjedelige tips for å bekjempe den mer ensomme hverdagen, er å legge litt digitale sosiale planer for å ta igjen det du nå mister, som du kanskje ikke visste var så viktig for deg. Ligg litt i forkant av ensomhetsfølelsen. Det skal ikke nødvendigvis så mye til.  

Ha videosamtaler med venner og familie. Å ha et ansikt foran seg utgjør en viktig forskjell, selv om det kun er et bilde på en skjerm. Snakk gjerne med en venn på telefonen mens du går en tur ute. Et enda bedre alternativ er å gå sammen med en venn, men husk å følge helsemyndighetenes råd. Har du kjæledyr? Da misunner vi deg, for dyr er veldig godt selskap og fungerer utmerket mot stress...  

Det er kanskje rart å skulle basere sitt sosiale liv på bruk av Skype, Teams og Zoom, men det er vår realitet nå. Et generelt tips for videokonferanser er å bruke headset eller ørepropper med mikrofon 😉  

Vi kunne skrevet uendelig om hvilke muligheter som ligger i digital undervisning, og hvordan vi kan studere til tross for at fakultetet er stengt. Kort og godt velger vi å vise til at vi fortsatt kan skrive kursoppgaver, fakultetsoppgaver, tidligere eksamensoppgaver og andre oppgaver (!), lese videre, skrive notater, se på forelesningsvideoer. Kollokvier kan man ha på Zoom, Teams eller annet. Les mer om gode læringsstrategier i artikkelen “Å studere juss”. Der står det blant annet om nytten ved å løse oppgaver. Om ikke alt for lenge vil du også få tilgang til ressurssider med oversikt over fakultetets digitale løsninger. Gjør deg godt kjent med mulighetene som ligger der. 

Skjermbilde: Mira Sofie Stokke, Johanne Maria Rohde Larsen, Nicole Marie Versland, Gidske Dekker-Olsen, Martin Emil Aasen Jonassen, Sophia Susanne Traub Wulff
Hvem dukker opp på din digitale kollokvie? En med feiljustert kamera? En som ikke vil ha på cam? En som prøver å kose seg med pysj, te og puter? En heldiggris med hundevenner? En som stakk til fjells? En av dem som hamstret inn sykt mye toalettpapir? (foto: privat)

Vi har potensiale og kunnskap til å være gode ressurser for hverandre, så hvorfor ikke bare være det? Vi kan diskutere oppgaver sammen og gi tilbakemelding på hverandres oppgaver. Foreløpig mangler vi en slik samarbeidskultur på fakultetet, og man er i stor grad avhengig av venner for å få det til. Om du ikke har noen å samarbeide med og er gira på å jobbe på denne måten kan du for eksempel bruke Canvas til å komme i kontakt med kullet eller kursgruppen din. Vi applauderer alle som bidrar til god samarbeidskultur og håper alle er tøffe nok til å gjøre det! Dine medstudenter vil sannsynligvis sette pris på å bli spurt. Ikke bare er det smigrende, det er sosialt og innebærer mye læring. 

CELL og andre deler av fakultetet jobber på spreng for å utvikle digital undervisning. Hvor lang tid dette kommer til å ta er usikkert, men det er mange som jobber hardt for å gi dere et godt tilbud, inkludert studentene i CELL. Vi står nå overfor en ufrivillig og ikke-planlagt undervisningsreform, men erfaringene fra arbeidet som gjøres nå vil kunne brukes i den videre utviklingen av undervisningen på fakultetet. Vi håper dere vil bidra med tilbakemeldinger på det som skjer i tiden fremover. Vi gir et lite pip når dette opplegget er klart. I mellomtiden kan du sende inn tilbakemeldinger på den digitale undervisningen her.  

Med vennlig hilsen 

CELL studentteam 

Johanne Maria Rohde Larsen 

Gidske Dekker-Olsen 

Martin Emil Aasen Jonassen 

Mira Sofie Stokke 

Nicole Marie Versland 

Sophia Susanne Traub Wulff 

Publisert 14. mars 2020 16:57 - Sist endret 10. nov. 2020 15:29