CELLs studentsider

Her kan du finne ressurser for kollokvier, eksamen, studiehverdag og læringsressurser, i tillegg til aktuelle saker om ting som rører seg på fakultetet.

Hva gjør CELL?

I denne videoen forklarer vi hva som er status for dagens jusutdanning, hvorfor vi har behov for et senter som skal utvikle undervisningsformer og hvordan CELL jobber.

Om CELLs studentteam

Gruppebilde av studentteamet i CELL
CELL studentteam: Istiaq Imon Hossain, Mathilde Vargas Prazeres, Nasjida Noorestany, Ole Forfang, Nora Bergstrøm, Melissa Sabamali, Ida Henriette Toftner, Armita Sahafiha. (Foto: Junaid M. Khan)

CELLs studentteam består av én studentsenterleder, som har overordnet ansvar for de ulike studentprosjektlederne. Som SFU er CELLs organisasjonsmodell unik ved at studenter er involvert i alle prosjekter, og studenter er også representert i toppledelsen ved studentsenterlederen.

Vil du engasjere deg i CELL, eller ønsker du å komme i kontakt med oss? Les mer om CELL.

Dette er studentteamet

Sondre Østensen-Landvik
er studentsenterleder og er også med i CELLs lederteam. Har ansvar for prosjektene Læringsmiljø og kompetansebygging.

Michelle Wang

Studentprosjektleder. Har ansvar for prosjektene Legal Innovation Lab Oslo (LILO) og Den digitale rettssalen.

Nora Bergstrøm
Studentprosjektleder. Har ansvar for prosjektene evaluering og forskning.

Nasjida Noorestany
Studentprosjektleder. Har ansvar for prosjektet læringsassistenter.

Peder Hallin
Studentprosjektleder. Har ansvar for prosjektet Skrivelab.

Melissa Sabamali
Studentprosjektleder. Har ansvar for videoproduksjon og prosjektene studenten som formidler og prosedyresatsning.

Armita Sahafiha
Studentprosjektleder. Har ansvar for prosjektet læringsmiljø, i tillegg til kommunikasjon.

Ylva Leistad Skauge
Studentprosjektleder. Har ansvar for de internasjonale masterprogrammene.

Maura Lehmann
Fagkonsulent. Jobber med forhandlinger

Clarissa Lage Dahl

Studentmedarbeider. Deltar i kartleggingsarbeid, TeamLearn og andre prosjekter ved behov

Alva Nåmdal Kjensli

Forskningsassistent i CELL

Gi tilbakemelding

Er det noe du savner? Send oss en e-post.

• Bli med i vårt team i internasjonal voldgiftskonkurranse 12. aug. 2022

Vi ser etter studenter som vil representere UiO i den prestisjefylte voldgiftskonkurransen Willem C. Vis International Commercial Moot, for studieperioden 2022/2023

• Trenger du hjelp til å få startet opp kollokveringen til høsten? 15. juni 2022

Høsten 2022 har CELL, Centre on Experiential Legal Learning, en ny runde med kollokviementorordningen; En en ordning for studenter som ønsker hjelp til å komme i gang med kollokviering på starten av semesteret.

• Studenter fra UiO fikk priser i prestisjefull prosedyrekonkurranse 13. mai 2022

Verdens største prosedyrekonkurranse ble arrangert i mars. For første gang på 20 år stilte Det juridiske fakultet ved UiO med et lag.

• Livet som studentsenterleder 29. apr. 2022

Øystein Kolstad Kvalø har i løpet av det siste året vært ansatt som studentsenterleder for et Senter for fremragende utdanning (SFU) innenfor jus – en stilling bestående av mange ulike oppgaver. Gjennom dette intervjuet ønsker vi å gi dere innblikk i hvordan det er å være studentsenterleder, samt hva arbeidet innebærer. Kanskje du er vår neste studentsenterleder?

Studentteamet tipser

#SkrivRett

Hva vil det si å skrive god juss, og hva kjennetegner et godt juridisk språk? I artikkelserien #SkrivRett møter vi sentrale fagfolk innen juss og språkvitenskap, som tilbyr svar på disse spørsmålene og mer. Skrevet av Martin Emil Aasen Jonassen, tidligere studentleder av CELLs pilar for skriveferdigheter.

• Nynorsk – Ein snarveg til god juss?

Forskjellen mellom bokmål og nynorsk ligg ikkje i orda, fortel høgsterettsdommar Borgar Høgetveit Berg, men i stilen. Han meiner målforma har klare fordelar kva gjeld juridisk skriving – så klare at nynorskstudentane jamt over skriv betre juss enn bokmålsstudentane, hevdar han.

• Dommen – en tradisjonsbunden sjanger

Dommer er, for det første, bundet av prosessrettslige krav. Samtidig må man huske på at dommer er bundet av en etablert sjangertradisjon, med gode grunner for seg, sier dommer i Den europeiske menneskerettsdomstolen Arnfinn Bårdsen.

• Norsk rett på samisk språk

Samisk og norsk være likestilte språk, sier loven. Likevel er rettskildene i all hovedsak skrevet på norsk. Dette gjør det vanskelig å snakke om norsk rett på samisk, forteller førsteamanuensis Kristina Labba.

• Lovskriving handler om kompromisser

Tidligere høyesterettsdommer Kirsti Coward mener at det er viktig å gjøre lover forståelige for mottakerne. Samtidig skal lovteksten ivareta en rekke hensyn, og det lar seg ikke gjøre å ivareta alle fullt ut. Man må gjøre kompromisser.