Ferdighetsstigen Rapport 2.0

CELL har utarbeidet en rapport som kartlegger gjeldende læringsmål for Masterstudiet i rettsvitenskap og gir forslag til justeringer i læringsmålene. 

Bildet kan inneholde: blomsterpotte, gren, gest, kvist, tre.

Arbeidsgruppen for ferdighetsstigen har i løpet av høsten 2021 og våren 2022 utarbeidet en rapport som utgangspunkt for videre arbeid med ferdighetsstigen. Høsten 2022 vil arbeidsgruppen jobbe mot å implementere nye tiltak på hvert studieår. Illustrasjon: Colourbox.com

Rapporten i sin helhet kan du finne her.


Med dette legger arbeidsgruppen for ferdighetsstigen frem sin rapport. Gruppen har tidligere sirkulert en delrapport, som har vært til høring i PMR, JSU, dekanatet, CELLs koordineringsteam og studie- og eksamensseksjonen.

Bakgrunn

CELL arbeidet høsten 2020 med forslag til prosess for Ferdighetsstigen i prosjektteamet bestående av CELLs lederteam, Sofie Høgestøl og Jon Christian Nordrum.

Johanne Larsen ledet prosessen og utviklet utkast til overordnet plan og en prosessplan for Ferdighetsstigen i oktober 2020, som ble oppdatert og ferdigstilt av Malcolm etter møter i november. Disse dokumentene ligger til grunn for planen og prosessen med ferdighetsstigen og vil bli oppdatert når nødvendig.

På bakgrunn av dette arbeidet foreslo SH/JCN/ML senhøstes 2020 opprettelse av en
arbeidsgruppe som skulle kartlegge og analysere læringskravene for Masterstudiet i rettsvitenskap (MiR). Som oppstart ble arbeidsgruppen bedt om å utarbeide et begrepsnotat som redegjorde for de grunnleggende konseptene i ferdighetsstigen, og hva som ligger i begrepene ferdigheter og kompetanse i UH-loven.

Forslaget om opprettelse av arbeidsgruppen ble fremmet for prodekan for studier og
Erling Hjelmeng i CELLs dialogmøter, og forslaget ble støttet. Forslag om mandat og prosess for arbeidsgruppen er nærmere beskrevet i dette notatet.

Dekanatet ønsket at arbeidsgruppen skulle opprettes, organiseres og gjennomføres av CELL. Arbeidsgruppens resultater munner ut i grunnlag og forslag som presenteres for PMR. PMR skal holdes orientert og involveres i arbeidsgruppens arbeid der det er aktuelt.

Mandat for arbeidsgruppen:

Arbeidsgruppen skal:

  1. Redegjøre for kjernebegrepene i ferdighetsstigen.
  2. Kartlegge i hvilken grad læringskravene i hvert enkelt fag og semesteremne i MiR reflekterer:
    a) De overordnet læringsmålene for Masterstudiet i rettsvitenskap?
    b) Blooms taxonomi/Karakterskala1
    c) Ferdigheter og kompetanse i CELLs senterplan som er ikke er reflektert i fakultetets overordnete læringsmål (f.eks. digitale ferdigheter)
    d) Forventet progresjon gjennom studiets fem år.
  3. Uttale seg om i hvilken grad dagens undervisnings- og vurderingsformer bidrar til at studentene oppfyller de eksisterende læringskravene i hvert enkelt fag og semesteremne.
  4. Uttale seg om i hvilken grad de overordnede læringsmålene for MiR og læringskravene i hvert enkelt fag og semestersemne bør oppdateres og komme med forslag til hvordan de kan oppdateres.
  5. Foreslå bærekraftige og rettferdige undervisningsformer- og vurderingsformer, som vil bidra til at studentene oppfyller eksisterende og forslag til oppdaterte læringskrav.

Arbeidsgruppens prosess:

Fase 1 Kartlegging:

  1. CELL oppretter arbeidsgruppen
  2. Leveranse: Utarbeidelse av begrepsnotat (spm 1)
  3. Leveranse: Arbeidsgruppen ber hver faglig pilar om å utarbeide sin ferdighetsstige (forslag om kjerneferdigheter og spesialiserte ferdigheter, ideell progresjon)
  4. Leveranse: Fastslå metode for kartleggingsfasen (spm 2).
    • Operasjonalisering av anvendelse av rammene i spm 2: (a)-(d).
    • Hvilken software som skal brukes for innhenting og visualisering (for eksempel Miro).
  5. Presentasjon/sammenstilling av overordnede læringsmål for MiR, og læringskrav for de enkelte semestre og fag.
  6. Diskusjon i arbeidsgruppen om begrepsnotat og foreløpige sammenstillinger og analyser til 2(a)-(d).
  7. Leveranse: Sammenstilling og analyser til 2(a)-(d) per semester og fag.
  8. Dialog mellom arbeidsgruppen og hver enkelt studieårsansvarlig, JSU, dekanat og CELL pilarer om resultater til spm 1/2 og tanker om spm 3, 4 og 5.

Fase II analyse og forslag:

  1. Leveranse av metoden til spm 3 og analyser.
    • Inkludert innspill fra CELLs pilarer om foreslåtte læringskrav til ferdigheter og kompetanse.
  2. Leveranse av sammenstilling og analyser til spm 4-5.
    • Inkludert innspill fra CELLs pilarer om foreslåtte moduler.
  3. Presentasjon av foreløpig rapport for PMR august 2021.
  4. Ferdigstille endelig rapport etter innspill fra PMR Sammensetning.

Arbeidsgruppen har bestått av:

  • Erling Hjelmeng (leder)
  • Maria Astrup Hjort (faglig medlem)
  • Bjørn Stensaker (LINK), senere Tone Dyrdal Solbrekke (LINK) og deretter Helge Strømsø (LINK)
  • Johanne M. R. Larsen (studentsenterleder), senere Øystein Kolstad Kvalø (studentsenterleder)
  • Nicole Versland (studentleder), senere Nasjida Noorestany (studentleder)  Åsmund H. Eikenes (pedagogisk ressurs)
  • Axel Hjelme (representant fra studie- og eksamensseksjonen), senere Morten Hvaal Stenberg og Randi Saunes
  • Kristin Steen Slåttå (sekretær), senere Thea Mathilde Lium Dahlborg

Arbeidsgruppen skal koordinere sitt arbeid med andre medlemmer i CELLs prosjektteam.

CELLs lederteam skal sørge for at arbeidsgruppen har nødvendige ressurser til å utføre sitt mandat.

Publisert 16. mai 2022 12:29 - Sist endret 6. okt. 2022 11:00