Rapporten i sin helhet kan du finne her.
Med dette legger arbeidsgruppen for ferdighetsstigen frem sin rapport. Gruppen har tidligere sirkulert en delrapport, som har vært til høring i PMR, JSU, dekanatet, CELLs koordineringsteam og studie- og eksamensseksjonen.
Bakgrunn
CELL arbeidet høsten 2020 med forslag til prosess for Ferdighetsstigen i prosjektteamet bestående av CELLs lederteam, Sofie Høgestøl og Jon Christian Nordrum.
Johanne Larsen ledet prosessen og utviklet utkast til overordnet plan og en prosessplan for Ferdighetsstigen i oktober 2020, som ble oppdatert og ferdigstilt av Malcolm etter møter i november. Disse dokumentene ligger til grunn for planen og prosessen med ferdighetsstigen og vil bli oppdatert når nødvendig.
På bakgrunn av dette arbeidet foreslo SH/JCN/ML senhøstes 2020 opprettelse av en
arbeidsgruppe som skulle kartlegge og analysere læringskravene for Masterstudiet i rettsvitenskap (MiR). Som oppstart ble arbeidsgruppen bedt om å utarbeide et begrepsnotat som redegjorde for de grunnleggende konseptene i ferdighetsstigen, og hva som ligger i begrepene ferdigheter og kompetanse i UH-loven.
Forslaget om opprettelse av arbeidsgruppen ble fremmet for prodekan for studier og
Erling Hjelmeng i CELLs dialogmøter, og forslaget ble støttet. Forslag om mandat og prosess for arbeidsgruppen er nærmere beskrevet i dette notatet.
Dekanatet ønsket at arbeidsgruppen skulle opprettes, organiseres og gjennomføres av CELL. Arbeidsgruppens resultater munner ut i grunnlag og forslag som presenteres for PMR. PMR skal holdes orientert og involveres i arbeidsgruppens arbeid der det er aktuelt.
Mandat for arbeidsgruppen:
Arbeidsgruppen skal:
- Redegjøre for kjernebegrepene i ferdighetsstigen.
- Kartlegge i hvilken grad læringskravene i hvert enkelt fag og semesteremne i MiR reflekterer:
a) De overordnet læringsmålene for Masterstudiet i rettsvitenskap?
b) Blooms taxonomi/Karakterskala1
c) Ferdigheter og kompetanse i CELLs senterplan som er ikke er reflektert i fakultetets overordnete læringsmål (f.eks. digitale ferdigheter)
d) Forventet progresjon gjennom studiets fem år. - Uttale seg om i hvilken grad dagens undervisnings- og vurderingsformer bidrar til at studentene oppfyller de eksisterende læringskravene i hvert enkelt fag og semesteremne.
- Uttale seg om i hvilken grad de overordnede læringsmålene for MiR og læringskravene i hvert enkelt fag og semestersemne bør oppdateres og komme med forslag til hvordan de kan oppdateres.
- Foreslå bærekraftige og rettferdige undervisningsformer- og vurderingsformer, som vil bidra til at studentene oppfyller eksisterende og forslag til oppdaterte læringskrav.
Arbeidsgruppens prosess:
Fase 1 Kartlegging:
- CELL oppretter arbeidsgruppen
- Leveranse: Utarbeidelse av begrepsnotat (spm 1)
- Leveranse: Arbeidsgruppen ber hver faglig pilar om å utarbeide sin ferdighetsstige (forslag om kjerneferdigheter og spesialiserte ferdigheter, ideell progresjon)
- Leveranse: Fastslå metode for kartleggingsfasen (spm 2).
- Operasjonalisering av anvendelse av rammene i spm 2: (a)-(d).
- Hvilken software som skal brukes for innhenting og visualisering (for eksempel Miro).
- Presentasjon/sammenstilling av overordnede læringsmål for MiR, og læringskrav for de enkelte semestre og fag.
- Diskusjon i arbeidsgruppen om begrepsnotat og foreløpige sammenstillinger og analyser til 2(a)-(d).
- Leveranse: Sammenstilling og analyser til 2(a)-(d) per semester og fag.
- Dialog mellom arbeidsgruppen og hver enkelt studieårsansvarlig, JSU, dekanat og CELL pilarer om resultater til spm 1/2 og tanker om spm 3, 4 og 5.
Fase II analyse og forslag:
- Leveranse av metoden til spm 3 og analyser.
- Inkludert innspill fra CELLs pilarer om foreslåtte læringskrav til ferdigheter og kompetanse.
- Leveranse av sammenstilling og analyser til spm 4-5.
- Inkludert innspill fra CELLs pilarer om foreslåtte moduler.
- Presentasjon av foreløpig rapport for PMR august 2021.
- Ferdigstille endelig rapport etter innspill fra PMR Sammensetning.
Arbeidsgruppen har bestått av:
- Erling Hjelmeng (leder)
- Maria Astrup Hjort (faglig medlem)
- Bjørn Stensaker (LINK), senere Tone Dyrdal Solbrekke (LINK) og deretter Helge Strømsø (LINK)
- Johanne M. R. Larsen (studentsenterleder), senere Øystein Kolstad Kvalø (studentsenterleder)
- Nicole Versland (studentleder), senere Nasjida Noorestany (studentleder) Åsmund H. Eikenes (pedagogisk ressurs)
- Axel Hjelme (representant fra studie- og eksamensseksjonen), senere Morten Hvaal Stenberg og Randi Saunes
- Kristin Steen Slåttå (sekretær), senere Thea Mathilde Lium Dahlborg
Arbeidsgruppen skal koordinere sitt arbeid med andre medlemmer i CELLs prosjektteam.
CELLs lederteam skal sørge for at arbeidsgruppen har nødvendige ressurser til å utføre sitt mandat.