Panama Papers

Panama Papers-lekkasjen gjør forskergruppens arbeid mer relevant enn noensinne

Lekkasjer fra advokatfirmaet Mossack Fonseca har vist verden hvordan selskaper kan organisere seg for å blant annet betale mindre skatt og slippe unna dokumentasjonsregler. Problemstillingene om selskapsorganisering og skatt er i kjernen av det som forskergruppen Selskaper, Markeder, Samfunn og Miljø forsker på, og forskergruppens medlemmer har den siste tiden uttalt seg i media om saken. Her er en oversikt over relevante medieoppslag og relevante arrangementer:

Medieoppslag

• DNB-rapporten fremstår som et bestillingsverk, Beate Sjåfjell, Kronikk i Aftenposten, 19. september

• Hva kan vi lære av Brexit, Beate Sjåfjell, Dagsavisen, 14. juli

• Profitt og samfunnsansvar - igjen, Beate Sjåfjell, DN 7. juli (Fulltekst - pdf)

• Oljefondets etiske standard, Heidi Rapp Nilsen og Jukka Mähönen, DN 30. juni.

• Profitt og samfunnsansvar, Beate Sjåfjell svarer Bård Bjerkholt i DN 4. mai. (Fulltekst - pdf)

• Gaver, profitt og samfunnsansvar, Caroline Bang Stordrange svarer Reynir Indahl i DN 2. mai.

• Professorens utdaterte rettsoppfatning, Andreas Mellby kommenterer Beate Sjåfjell innlegg i DN 2. mai.

• Profittproblemet, Bård Bjerkholt kommenterer Beate Sjåfjells og Caroline Bang Stordranges innlegg i DN 29. april.

• Klassekampens leder 28. april; Profittmål, trekker sammen trådene i debatten som startet med Beate Sjåfjells kronikk i Aftenposten om Statens mislykkede eierskapsutøvelse.

• Reynir Indahl, Dagens Næringsliv 28. april; Profitt fra samfunnsansvar - Svar til Caroline Bang Stordranges innlegg.

• Profitt fra samfunnsansvar,  Reynir Indahl svarer Caroline Bang Stordrange i DN 27. april.

• Mark B. Taylor, Aftenposten 27. april: Panama Papers' mørkeste side.

• Frederik Zimmer, Aftenposten 26. april: Skatteparadis kan bekjempes.

• Beate Sjåfjell svarer Caroline Bang Stordrange i Innlegget Skadelig profittmaksimering i Dagens Næringsliv 26.april. (Les innlegget i pdf)

• Caroline Bang Stordrange har et innlegg i Dagens Næringsliv 20. april: Profitt og samfunnsansvar, som respons til Beate Sjåfjells kronikk i Aftenposten 12. april.

• Beate Sjåfjell svarer næringsminister Monica Mæland i Aftenposten 20. april: Eierskapsmeldingen er utilstrekkelig for å sikre bærekraftig virksomhet.

• Næringsminister Monica Mæland svarer Beate Sjåfjell i Aftenposten 17. april: Statlig eierskap og samfunnsansvar | Monica Mæland næringsminister (H)

• Beate Sjåfjell, debatt i Dagsnytt 18, 14. april

• Beate Sjåfjell, kronikk i Aftenposten: Statens mislykkede aksjeeierskap 12. april
  • Linn Anker-Sørensen, kronikk i Aftenposten: Hvem har gjort Panama Papers mulig? 11. april
  • Frederik Zimmer, intervju i Aftenposten: Jusseksperter: - DNB kan ha et medvirkeransvar 8. april
  • Beate Sjåfjell er gjest i Økonomimagasinet i TV2 8. april, sammen med Per Valebrokk

• Frederik Zimmer, intervju i Klassekampen 7. april: Slik kan DNB bli dømt.
  • Beate Sjåfjell er gjest i Debatten på NRK 7. april.

• Beate Sjåfjell er gjest i TV2 Nyhetskanalen 6. april kl 8.00.

• Beate Sjåfjell om staten og DNB, NRK 5. april
  • Beate Sjåfjell er gjest i Dagsnytt 18, NRK, 5. april

• Frederik Zimmer, intervju hos E24 (podcast): Skatteparadisene, et nødvendig onde? 5. April
  • Professor Beate Sjåfjell Panama Papers - en ventet skandale, kronikk i Aftenposten 4. april
  • Forskningsleder Mark Taylor om finansieringen av krigsøkonomi gjennom skatteparadiser på NRK Urix 4. april

Arrangementer

Vi ønsker også velkommen til Selskapsrettsforum om Panama Papers tirsdag 19. april.

Podcast av innleggene:

Politikere fikk skattesjokk

Stipendiat Linn Anker-Sørensens foredrag om hvordan selskaper og konserner organiserer seg ga ifølge ABC Nyheter politikerne skattesjokk da hun holdt foredraget tidligere i år. På foredraget uttalte hun at

– Det har vokst fram en ny markedshær av tilretteleggere som ordner hvordan et selskap skal struktureres på tvers av landegrenser. De oppretter og avvikler selskaper, er eksperter i å finne fram til de gunstigste jurisdiksjonene for virksomheter som ønsker å minimere skattene og tilrettelegger finansiering.

Om Panama Papers

• Panama Papers er tidenes største dokumentlekkasje.

• 376 journalister har det siste året gransket 11,5 millioner dokumenter som avdekker skatteparadisenes sentrale rolle i den globale finansindustrien.

• Dokumentene er lekket fra det Panama-baserte advokatfirmaet Mossack Fonseca, som har spesialisert seg på å opprette og administrere selskaper i skatteparadiser.

• På kundelisten deres står blant annet 12 statsoverhoder/statsledere, over 100 andre politikere, 29 milliardærer og mer enn 200 nordmenn.

• Det var den tyske avisen Süddeutsche Zeitung som først fikk tilgang til dokumentene. Gjennom stiftelsen The International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ) er materialet delt med Aftenposten og over 100 andre medieorganisasjoner over hele verden.

Kilde: Aftenposten.no/panamapapers

Publisert 8. apr. 2016 12:03 - Sist endret 2. sep. 2022 12:03