Om prosjektet
Internett, sosiale medier og populærkultur er sentralt for ekstreme religiøse grupper. Det brukes til innsamling av penger, opplæring og planlegging, samt cyber-krigføring. Nettsider og sosiale medier er også en viktig sosial arena hvor disse kan komme i kontakt med ungdommer i faresonen for radikalisering.
I dette prosjektet gikk vi spesielt i dybden på retorikken som anvendes av jihadistiske nettmagasiner, samt ‘jihadi rap’, og analyserte hvordan slike kulturelle uttrykksformer appellerte til potensielle støttespillere.
Metode
Prosjektet ble basert på en kvalitativ studie av tekster publisert av al-Qaida og Den islamske stat (IS) og lignende grupper på internett. En analyse av deres nettmagasiner, nettsider og propagandavideoer, viser det visuelle særtrekket og de grunnleggende fortellingene som preger retorikken.
Resultater
Våre studier viste at voldelige jihadistiske organisasjoner spiller på muslimske utopier og rettferdiggjør vold ved å framheve muslimers lidelse. En slik retorikk har bred appell i muslimske miljøer. Parallelt med dette finnes det også en smalere retorikk og symbolikk, hvor det skapes sensasjonalistiske ‘spectacles of violence’. Denne type subkulturelle provokasjoner appellerer til en mye mindre gruppe av voldsforherligende og spenningssøkende unge menn. Vi utforsket også forskjellige kulturelle utrykk for «jihadi cool», forholdet mellom jihadistisk og høyreekstrem propaganda på nett og dekningen av terrorisme i massemedia.
Publikasjoner
- Islamic State propaganda: Between social movement framing and subcultural provocation
- A cultural criminology of ‘New’ jihad: Insights from propaganda magazines
- Rap, Islam and Jihadi Cool: The attractions of the Western jihadi subculture
Kontakt oss her for tekster som ikke er publisert eller er bak betalingsmur.
Masteroppgaver
- "Be prepared for bad news": Framing terrorism in Norwegian news media
- The chosen few: A comparative study of The Prophet’s Ummah and The Nordic Resistance Movement’s language and visual communication
- Et innblikk i Den islamske stats propaganda - Er IS en sosial bevegelse eller en subkultur? Dabiq, propaganda og terrorisme
- Stories, style & radicalization: A cultural and narrative criminological study of jihadi propaganda magazines
- The visualized story of martyrdom: Exploring jihadist mythology through suicide farewell videos