15 år som IT-støtte ved IKRS

Mahaindran Mahadevan  er fornøyd med gjennomføringen av årets digitale eksamen.

Foto:UiO

Mahaindran, eller Maha som de fleste kaller ham, har jobbet med IT-brukerstøtte ved Institutt for kriminologi og rettssosiologi siden 2001.

- Digital eksamen er en av de største endringene som har skjedd ved fakultetet på IT-fronten i den tiden jeg har jobbet her, forteller Maha.

I vår var første gang alle studenter ved IKRS gjennomførte digital eksamen. Juridisk fakultet var det første ved Universitetet i Oslo som tok i bruk digital eksamen. I begynnelsen var det en del startproblemer, men dette året har det meste gått som det skal.

En variert hverdag

Å jobbe med IT-brukerstøtte innebærer at en møter mange forskjellige problemstillinger i løpet av en dag, forteller Maha.

- Hva er de mest vanlige dataproblemene som vitenskapelige ansatte og studenter spør om?

- Det er mye forskjellig. Det kan være problemer med Hardware eller Software, nettverksfeil, manglende tilganger eller problemer med å få utskrift. Noen ganger er det enkle problemer som fort lar seg løse, mens andre ganger er det problemer jeg selv må bruke tid på å sette meg inn i. Dette skaper en spennende og variert arbeidshverdag, forteller Maha.

- Hva bør vitenskapelige ansatte og studenter først prøve før de kontakter IT-brukerstøtte?

- Det er veldig vanskelig å svare på for det kommer an på hva som er problemet. Jeg vil heller oppfordre folk til å kontakte og bruke IT-støtten. Men det kan være greit å først sjekke noen små ting som om strøm- og nettverkskabel er tilkoblet og at skjermen er slått på.

Maha er opptatt av at ansatte skal melde inn ønsker og behov til IT-avdelingen, slik at de kan sette opp kurs og ha opplæring i ulike systemer.

- Det er viktig å gi tilbakemeldinger til oss slik at vi får vite hva dere vil ha. Slik kan vi skape en bedre IT-hverdag for vitenskapelig ansatte, avslutter Maha.

Av Marit Fosse, Per Jørgen Ystehede
Publisert 9. juni 2016 10:58