Juss i film: Legally Blonde 2

Velkommen til Juss i film! Vi viser Legally Blonde 2 fra 2003 hvor du møter Reese Witherspoon i hovedrollen som juristen Elle Woods. Etter filmen blir det panelsamtale under ledelse av professor Ulf Stridbeck.

Om filmen

I Legally Blonde 2 (2003) møter vi Reese Witherspoon i hovedrollen som den blonde juristen Elle Woods. I denne filmen planlegger Elle sitt eget bryllup, og i bryllupet vil hun gjerne invitere moren til hunden sin. Hunden hennes er en liten chihuahua som heter Bruiser Woods. Det viser seg at moren til Bruiser brukes i dyreforsøk for å lage kosmetikk, og dermed drar Elle og Bruiser til Washington for å fremme et lovforslag mot dyreforsøk i kongressen. Les mer om filmen

Program

Etter filmvisning leder professor Ulf Stridbeck en panelsamtale om dyrs rettssikkerhet, dyreforsøk, dyreeksperimenter og dyrevelferd. Under hvilke betingelser, herunder etiske, kan vi anvende forsøksdyr? Hvor går de aksepterte rammene?

I panelet deltar:

• Advokat Vegard Bø Bahus
    Forfatter av boken Dyrevelferdsrett som ble utgitt i 2019.

• Stipendiat Martine S. B. Lie ved Institutt for kriminologi og rettssosiologi
    Hun har jobbet mye med grønn kriminologi, og PhD-prosjektet hennes er en del av prosjektet CRIMEANTHROP (Criminal Justice, Wildlife Conservation and animal rights in the Anthropocene).

Juridisk Studentutvalg serverer filmsnacks.

Arrangementet er åpent for studenter og ansatte ved UiO.

Velkommen til filmkveld!

Juridisk bibliotek, Juridisk Studentutvalg og Det juridiske fakultet