Nytt studietilbud fikk flest søkere

Den nyopprettede årsenheten i kriminologi har flest søkere per studieplass ved Universitetet i Oslo (UiO).

Studenter som står ved siden av vegg med graffiti

Kriminologer ser på spørsmål som hvorfor noe blir ansett som kriminelt, for eksempel graffiti. Halvor Ingvaldsen, Rikke Stjernstrøm og Kari Malene Jørgensen studererer kriminologi sammen (foto: Ola Gamst Sæther).

15.april gikk fristen ut for å søke studieplass gjennom Samordna opptak (SO). Nå er søkertallene publisert, og det er tydelig at et helt nytt studietilbud ved UiO er svært populært: Årsenheten i kriminologi fikk 46,6 søkere per studieplass, et antall som er høyere enn for noen andre studieprogram ved UiO.

Bred appell

Bachelorprogrammet i kriminologi har i mange år toppet søkerlistene ved UiO, så en viss interesse var forventet for den nye årsenheten.

- Ja, vi så for oss at det kunne bli et populært studietilbud, men vi hadde ikke drømt om slike søkertall, sier Helene Oppen Ingebrigtsen Gundhus, fagansvarlig for årsenheten.

I årets opptak til UiO er det 16 % flere søkere enn i fjor, og i snitt er det 3,41 søkere per studieplass.

- Det høye søkertallet til årsenheten i kriminologi kan skyldes at det appellerer både til søkere rett fra videregående, og mer erfarne som ønsker å videreutdanne seg, sier Gundhus.

Etterspurt

I kriminologi undersøker man hvordan samfunnet håndterer kriminalitet og hvorfor kriminalitet oppstår. Fagområdet har perspektiver både fra jus og sosiologi, og tilbys ved Det juridiske fakultet.

- En årsenhet har vært etterspurt i lengre tid, forklarer Gundhus. - For eksempel ønsker mange å kombinere studier i kriminologi med politiutdanningen, enten som et første stoppested i utdanningen eller som en etterutdanning.

Gundhus tror også mange andre har nytte av en årsenhet.

Bildet kan inneholde: koboltblå, elektrisk blå, nakke, erme, skulder.
Professor Helene Oppen Ingebrigtsen Gundhus, fagansvarlig for årsenheten i kriminologi (foto:privat)

- Det er et studium som fint lar seg kombinere med andre utdanninger, forteller hun. - Det er også egnet for deg som er usikker på om du vil ta en hel grad.

For de som vil gå videre, kan emnene fra årsenheten innpasses i bachelorprogrammet i kriminologi eller andre bachelorutdanninger.

Gleder seg

Gundhus og Det juridiske fakultet ser frem til studentmottaket til høsten.

- Det er fantastisk å få ta i mot motiverte studenter og vi gjør vårt beste for å planlegge en god oppstart, sier Gundhus.

Hun lover et spennende studium. Blant annet er emnet KRIM1500 - Lovbrudd, lovbrytere og ofre opprettet for årsenheten.

- Jeg skulle bare ønske at vi hadde flere plasser enn 24 å tilby, legger hun til.

Dekan ved Det juridiske fakultet, Ragnhild Hennum er også glad, ettersom fakultetet jevnt over har gode søkertall.

- Alle våre utdanningstilbud tiltrekker seg mange og godt kvalifiserte søkere, noe som må bety at vi oppleves som relevante, forteller Hennum.

- I år er vi særlig glade for den nye årsenheten i kriminologi, med flest søkere pr studieplass av alle studietilbud på UiO, fortsetter hun. - Kunnskap om kriminalitet, dens årsaker og rettsapparatet er relevant i mange fag og yrker.

Se studietilbudet ved Det juridiske fakultet

Publisert 24. apr. 2020 09:01