Tid og sted for prøveforelesning
Bedømmelseskomité
- Professor Inga Bostad,Universitetet i Oslo (leder)
- Professor Heiner Bielefeldt, Universitetet i Erlangen-Nürnberg (1. opponent)
- Førsteamanuensis Julia Köhler-Olsen, Høgskolen i Oslo og Akershus (2. opponent)
Leder av disputas
Prodekan Alf Petter Høgberg
Veiledere
- Professor emeritus Tore Lindholm, Universitetet i Oslo
- Professor Kristian Skagen Ekeli, Universitet i Stavanger
Sammendrag
Liberaler spenninger
Avhandlingen spør hvordan den offentlige skolen i liberale demokratier kan fremme toleranse og autonomi hos elevene på en måte som samtidig ivaretar religions- og livssynsmessig mangfold. Det kan synes åpenbart at skolen bør fremme toleranse og autonomi, men når disse liberale verdiene skal operasjonalisere til pedagogiske mål i skolen, kan dette være utfordrende av flere grunner. Først, fordi toleranse og autonomi av og til kan stå i et spenningsforhold til hverandre. Dernest, fordi skolen, avhengig av hvordan den fremmer toleranse og autonomi, kan komme i konflikt med foreldres interesser og rettigheter overfor sine barns religiøse og moralske oppdragelse.
Balansere interesser og rettigheter
I avhandlingen argumenteres det for at autonomi og toleranse bør fremmes i skolen på en måte som evner å balansere barns interesser og rettigheter, foreldres interesser og rettigheter, og statens interesse i å opprettholde demokratisk stabilitet. Det innebærer bl.a. at toleranse bør avgrenses til det vi kan kalle en klassisk forståelse, nemlig som det å «tåle» noe man ikke er enig i - fremfor en mer moderne forståelse som heller vektlegger toleranse som åpenhet og fordomsfrihet. Det innebærer også at selv om det bør være et sentralt anliggende for den offentlig skolen å fremme elevers autonomi, bør også dette underlegges begrensninger, slik som at elever ikke nødvendigvis bør oppmuntres til kritisk refleksjon over alle spørsmål i livet - særlig knyttet til religion og livssynsmessig dannelse. Det er ingen klare argumenter som tilsier a slik kritisk refleksjon gir et lykkeligere liv, og heller ikke hensynet til foreldres interesser og rettigheter tilsier at dette er nødvendig.
Nøytralitet og tillit
Et gjennomgående argument i avhandlingen er at tilstrekkelig nøytralitet er avgjørende når skolen skal fremme toleranse og autonomi. Dette er sentralt, både fordi nøytralitet uttrykker likebehandling, og fordi nøytralitet er egnet til å skape nødvendig tillit hos elever og foreldre.