Rettslige standarder i opplæringsloven (avsluttet)

Prosjektet har fokus på rettsspørsmål som knytter seg til styring, tilsyn og kvalitetssikring av utdanning i Norge, og rettsikkerhetsspørsmål som oppstår i den sammenheng.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Problemstillinger

Økt bruk av rettslige standarder i opplæringsloven skaper stort tolkningsrom, noe som kan føre til ulik praksis. Det er i opplæringsloven brukt en rekke rettslige standarder som for eksempel "krenkjande ord og handlingar"  (oppll. §§ 1-2 (6), 9a-3), eller "anna tilsvarande opplæring (§ 2-1(1)).

Bør lovgiver anvende rettslige standarder, og hvordan sikre at disse fungerer som egnede styringsredskaper?

Finansiering

Prosjektet er finansiert av Kunnskapsdepartementet.

Samarbeid

Prosjektet inngår i forskergruppen Rettigheter, individer, kultur og samfunn (RIKS).

Prosjektet samarbeider også tett med andre aktører i UiOs tverrfakultære satsing Kunnskap i skolen (KiS).

Publisert 28. mars 2012 12:32 - Sist endret 5. feb. 2018 14:51

Kontakt