Høring av barn – en komparativ studie

Professor Kirsten Sandberg

I dette delprosjektet er det foretatt en juridisk tolkning av FNs barnekonvensjon artikkel 12 om barns rett til å bli hørt i saker som vedrører dem selv.

Spørsmålene som er blitt diskutert er hvilke barn som har denne retten, i hvilke saker de har rett til å bli hørt, om det er en plikt for barnet til å uttale seg (det er det ikke), barnets rett til informasjon, når i saksgangen barnet skal høres, hvem som skal snakke med barnet, hvor og hvordan skal det skje, hva som for øvrig ligger i at barnet skal få uttale seg ”fritt”, samt barnets rett til tilbakemelding om utfallet av saken.

De norske lovene på ulike områder er gjennomgått med sikte på om de oppfyller de kravene som kan utledes av artikkel 12. Stort sett oppfylles kravene, men på helsefeltet kunne loven gjerne klargjøre at helsepersonellet skal snakke direkte med barna, og barn bør ha rett til å bli hørt i helsespørsmål fra syv år som etter andre lover.

Generelt kan det lages bedre ordninger for høring av små barn. Høringen bør ses som en prosess, og det er viktig at det barnet sier, faktisk blir tatt i betraktning.

Barn trenger ikke ha et velbegrunnet standpunkt for å ha rett til å bli hørt etter artikkel 12, eller ta standpunkt til hele saken. De kan likevel ha viktige synspunkter som bør komme frem. Til grunn for barnets rett til å uttale seg ligger ikke bare hensynet til at saken skal opplyses best mulig, men også hensynet til barnets autonomi, at barnet skal få muligheten til å påvirke beslutninger om det selv.

Det er gjort en empirisk undersøkelse av 70 vedtak fra fylkesnemnda for sosiale saker, som viste at barnas syn kom til uttrykk i halvparten av sakene. Til tross for at så å si alle barn over 7 år hadde fått oppnevnt en talsperson eller en advokat også i de andre sakene, kommenterte ikke fylkesnemnda barnets syn i disse. Vekten av barnets syn ved avgjørelsene ble også analysert.

Den komparative studien består av to deler – en sammenligning med Kina og en med Nederland. Det arbeidet som er gjort med tolking av artikkel 12 og gjennomgåelse av det norske lovverket, ligger til grunn for den norske delen av hver av disse studiene.

Publisert 11. juni 2012 15:54 - Sist endret 11. juni 2012 15:57