Anvendelsen av restriksjonslæren når staten er innkjøper, ikke lovgiver

Europarettslunsj med innledning fra Trygve Harlem Losnedahl, stipendiat ved Senter for europarett.

Bildet kan inneholde: tre, handelsmann, hard hatt, gulv, gulv.
Foto: Pixabay/MichaelGaida

Den normale situasjonen hvor den EU/EØS-rettslige restriksjonslæren får anvendelse, er når en lov, en forskrift eller et forvaltningsvedtak utgjør en restriksjon på fri bevegelighet, og denne restriksjonen må rettferdiggjøres (for domstolene om nødvendig). I slike tilfeller er domstolskontrollen med staten som regulerende myndighet.

Når staten opptrer som innkjøper, har den imidlertid en ganske annen rolle. Staten skal dekke et behov ved å kjøpe en vare eller tjeneste fra markedet. Man kan si at staten da benytter seg av markedet heller enn å regulere det. Fordi det offentlige har en annen rolle som innkjøper enn som lovgiver, har det vært tatt til orde for at kontrollen fra EU-domstolen er og bør være begrenset.

Stipendiat Trygve Harlem Losnedahl vil presentere sine vurderinger av om, og hvordan, EU-domstolens prøving av innkjøpsbeslutninger er begrenset.

Delta via Zoom: https://uio.zoom.us/j/66290855867?pwd=aDFJSWtxa0N0NVNEQjJjelluYURyUT09

Publisert 17. nov. 2021 10:14 - Sist endret 17. nov. 2021 10:14