EMD-forum: SMRs seminarserie setter lys på de siste barnevernssakene mot Norge

Norsk senter for menneskerettigheter (SMR) arrangerte nylig et seminar om de siste barnevernssakene mot Norge i den Europeiske menneskerettsdomstolen (EMD).

Bildet viser en kvinne som snakker. Kvinnen står ved et podium. I bakgrunnen er det en powerpoint-presentasjon med teksten "Bør Norge gjøre mer for å sikre etterlevelsen av EMDs praksis?".

Pernille Borud, rådgiver ved Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM), snakket om Norges implementering av EMDs anbefalinger på barnevernsfeltet under seminaret.

Over de siste årene har Norge blitt dømt for brudd på retten til familieliv etter artikkel 8 i den Europeiske menneskerettskonvensjonen (EMK) flere ganger, i saker som omhandler norsk barnevern. I september 2023 avsa den Europeiske menneskerettsdomstolen (EMD) en rekke nye avgjørelser i barnevernssaker mot Norge. I flere av sakene ble Norge på nytt dømt for brudd på EMK. Hvorfor blir Norge dømt i så mange av disse sakene, og hva gjør Norge for å imøtekomme EMDs kritikk? Norsk senter for menneskerettigheter (SMR) arrangerte nylig et EMD-forum for å sette lys på dette temaet.

EMD-prosjektet ved SMR

EMD-forum arrangeres som en del av EMD-prosjektet ved SMR. Prosjektet tar for seg avgjørelser fra den Europeiske menneskerettsdomstolen og publiserer sammendrag av de nyeste og viktigste avgjørelsene fra domstolen på norsk, i samarbeid med Stiftelsen LovData. Formålet med EMD-forum er å se nærmere på utvalgte tema som fremkommer i nye avgjørelser fra EMD.

EMD-forumet om barnevernssakene mot Norge

Mange deltakere var til stede når de siste barnevernssakene mot Norge skulle diskuteres under EMD-forum 24. januar. Med fire dyktige innledere skulle seminaret sette lys på noen av barnevernssakene som ble avgjort mot Norge i september, samt sette disse sakene inn i en bredere juridisk og politisk sammenheng med henblikk til sakene som har kommet før og utsiktene fremover.

Professor i barnerett Kirsten Sandberg åpnet seminaret med en oversikt over sentrale elementer i EMDs praksis fra tidligere barnevernssaker mot Norge. Med fokus på Strand Lobben-dommen fra 2019, gjenforeningsmålet, EMDs praksis rundt samvær og adopsjon, og hensynet til barnets beste, fikk vi en oversikt over de vurderingene som har ligget til grunn når Norge har blitt dømt i barnevernssaker i EMD.

Videre presenterte vitenskapelige assistenter ved EMD-prosjektet, Eva Yasmin Erlendsdottir og Anna Hatlinghus, oppsummeringer av hovedtrekkene i fire av barnevernssakene mot Norge fra september. De viste blant annet hvordan EMD bygger på praksisen som ble fastsatt i Strand Lobben-dommen fra 2019 i de nyere avgjørelsene.

Pernille Borud, rådgiver ved Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM), avsluttet seminaret med et overblikk over hva Norge så langt har gjort for å etterleve EMDs praksis på barneversfeltet, både i regelverk, praksis og i nasjonal domstolsbehandling av barnevernssaker. Hun pekte på at det er mange endringer som har blitt gjennomført over de siste årene, og at det vil bli viktig å evaluere effektene av disse endringene fremover for å vurdere hvordan Norge etterlever sine menneskerettslige forpliktelser på barnevernsfeltet.

EMD-forum
Emneord: Barnerett, Barnevern, EMD, Den Europeiske Menneskerettsdomstolen, EMD Av Ellen Vrålstad
Publisert 8. feb. 2024 11:04 - Sist endret 8. feb. 2024 11:04