Silje Anderdal Bakken

Faglige interesser
- Narkotika
- Ulovlige markeder
- Sosiale medier
- Digital kriminologi
- Kvalitativ metode
Silje Anderdal Bakken er universitetslektor ved Institutt for kriminologi og rettssosiologi. Hun har undervisningsansvar for flere emner på master- og bachelornivå. I tillegg er hun veileder for flere bachelor- og masterstudenter som blant annet skriver om kriminalitet og kriminalitetsforebygging i tilknytning til sosiale medier, og hvordan ulike kriminalitetsformer fremstilles i ulike medier.
Hennes faglige interesser er knyttet opp til kriminalitet i et digitalt samfunn. De senere årene har hun gjennom observasjoner og intervjuer utforsket hvordan salg av narkotika foregår digitalt (sosiale medier og darknet). Fokuset er hovedsakelig på et individnivå hvor hun ser nærmere på interaksjon og oppførsel for å forstå ulovlige markeder.
Undervisning
Bakgrunn
Silje Anderdal Bakken har levert ph.d.-avhandling ved Sociologisk Institut ved Københavns universitet. Tittelen på avhandlingen er Drug dealing on social media. A sociological study of risk, trust, and capital in illegal markets. I tillegg har hun en mastergrad og en bachelorgrad i kriminologi fra Universitetet i Oslo, og en bachelor i sosiologi fra Universitetet i Bergen.
Publikasjoner
-
Bakken, Silje Anderdal; Moeller, Kim & Sandberg, Sveinung (2018). Coordination problems in cryptomarkets: Changes in cooperation, competition and valuation . European Journal of Criminology. ISSN 1477-3708. 15(4), s. 442–460. doi: 10.1177/1477370817749177. Fulltekst i vitenarkiv
-
Bakken, Silje Anderdal; Sandøy, Thomas Anton & Sandberg, Sveinung (2017). Social identity and alcohol in young adolescence: the perceived difference between youthful and adult drinking. Journal of Youth Studies. ISSN 1367-6261. 20(10), s. 1380–1395. doi: 10.1080/13676261.2017.1333585. Fulltekst i vitenarkiv
-
Bakken, Silje Anderdal & Bosnes, Hanne (2015). Narkotikamarkeder på det mørke nettet: En kvalitativ studie av Silk Road 2.0. Statens institutt for rusmiddelforskning. ISSN 978-82-7171-436-9.