Undervisningen i Lovlab våren 2022

Undervisningsopplegget i Lovlab (JUS 5502 Lovgivningslære, JUR 1503 Klart lovspråk) er unikt og spesialinnrettet for at studentene kan tillegne seg topp ferdigheter i lovutredning og lovskriving. I denne bloggposten beskrives de ulike komponentene i undervisningsopplegget.

Illustrasjon av en Jusstudentens offentlig utredning og en Norges offentlig utredning.

Studentene skriver Jusstudentenes offentlige utredninger. Offentlige utvalg skriver Norges offentlige utredninger. Her eksemplifisert ved JOU 2020: 4 Borgernes rettigheter i møte med det digitale samfunn og offentlig forvaltning og NOU 2019: 23 Ny opplæringslov

Bakgrunn

Gjennom Lovlab skal studentene ikke bare lese, tolke og analysere lovtekst og forarbeider, men opparbeide ferdigheter til å utarbeide slik tekst selv. Kunnskapen og ferdighetene studentene opparbeider i løpet av valgemnet, er svært etterspurt i offentlig sektor så vel som i privat sektor. Selv om emnet konsentrerer seg om lovutredning er kunnskapen og ferdighetene i stor grad overført til utredning og skriving av andre rettskilder, som forskrifter, instrukser, vedtekter og kontrakter.

Studentene i Lovlab jobber sammen i en tverrfaglig sammensatt gruppe, og må gjennom det praktiske arbeidet trekke veksler på hverandres kunnskaper og kompetanse. De skal utrede og skrive lovgivning gjennom Jusstudentenes offentlige utredninger (JOU) på oppdrag fra virkelige oppdragsgivere. Jusstudentenes offentlige utredninger (JOU) er en etterligning av virkelige lovutvalgs arbeid som ender opp i Norges offentlige utredninger (NOU). Utvalget av JOU-prosjekter og samarbeidspartnere er nøye gjennomtenkt. Les om oppdragene våren 2022.

Lovlab ble i 2021 nominert til den nasjonale Utdanningskvalitetsprisen for høyere utdanning 2021 av Universitetet i Oslo. Les nærmere om begrunnelsen for nominasjonen her.

Hovedelementene i undervisningsopplegget

Undervisningsopplegget i Lovlab består av tre hovedverktøy: (1) studentene skriver en rapport - Jusstudentenes offentlig utredning, (2) veiledning til gruppene fra eksperter i lovgivning og (3) forelesninger i lovgivningslære.

Jusstudentenes offentlig utredninger

Det viktigste læringsverktøyet i Lovlab er at studentene skriver Jusstudentenes offentlig utredninger. Disse skrives akkurat som en vanlig NOU. Studentene følger de samme veilederne og instruksene som offentlige utvalg ellers gjør, f.eks. utredningsinstruksen. Arbeidet med utredningen gjør at studentene på en helt annen måte vil forstå undervisningen i lovgivningslære for øvrig. Studentene setter kunnskapen i bruk umiddelbart.

Veiledning til gruppene

Ansvarlig faglærer - Jon Christian Fløysvik Nordrum - vil sammen med undervisningsassistene i faget veilede hver enkelt gruppe gjennom hele semesteret. I tillegg vil gruppene få veiledning fra oppdragsgiverne (NAV, Røde Kors, WWF og Juridisk rådgivning for kvinner). Vi vil også invitere eksperter på ulike temaer til å veilede studentene på særlige emner. Et eksempel er utredning av menneskerettslige konsekvenser, der Norges institusjon for menneskerettigheter vil bistå Lovlab.

Forelesninger i lovgivningslære

Det vil være flere bolker med forelesninger i lovgivningslære underveis. Vi starter opp 13. og 14. januar med oppstartsforelesninger: Foruten å gi en kræsjinnføring i hvordan lage lover og regler, så vil vi på denne samlingen klargjøre hvordan studentene skal arbeide og diskutere gruppenes ulike oppdrag. Undervisningen vil som all undervisning dette semesteret finne sted i Auditorium 2 i Domus Juridica, som er godt egnet for undervisningen i Lovlab. Undervisningsplanen finner dere her.

Bilde av ansvarlig faglærer Nordrum i Auditorium 2 som brukes til undervisningen i Lovlab våren 2022.
Jon Christian Fløysvik Nordrum underviser i Auditorium 2 i Domus Juridica. Jon Christian Fløysvik Nordrum er ansvarlig faglærer i Lovlab. Undervisningen finner sted i Auditorium 2. Foto: UiO/Oda Hveem

Arbeidet i Lovlab er virkelighetsnært og digitalt

I Lovlab er vi opptatt av å arbeide slik studentene vil oppleve å arbeide som ferdigutdannede jurister. Vi bruker derfor de samme verktøyene som jurister i arbeidslivet bruker og vi tenker også mot fremtiden, hvordan vil fremtidens jurister arbeide.

Dette er en av grunnene til at vi bruker Teams som arbeidsplattform. Vi oppretter team for hele Lovlab, i tillegg oppretter hver enkelt gruppe sitt eget team. I teamene har vi veiledning, vi samler materiale og vi skriver rapporten. Bruken av Teams gjør det også veldig lett å samarbeide med de eksterne oppdragsgiverne. Vi har opparbeidet oss mye erfaring med Teams, vi brukte Teams aktivt i 2019 og i 2020 var nesten all undervisning - som følge av pandemien - i Teams. 

Er det lett å kombinere Lovlab og Lovgivningslære med andre fag?

Arbeidet i Lovlab strekker seg over hele semesteret. Undervisningen begynner 13. januar og fristen for innlevering av ferdig rapport er 7. juni. I denne perioden er  undervisningen konsentrert om noen tidspunkter i løpet av semesteret. Ellers vil arbeidet i Lovlab skje i gruppene med tilbud om veiledning. Dette innebærer at det er lett å tilpasse arbeidet i Lovlab til arbeidet i andre fag. Det er stor fleksiblitet til å organisere arbeidet selv. Det er ingen eksamen å ta hensyn til, arbeidet med rapporten skrider frem over hele semesteret. Det er mange valgemner som passer veldig godt med lovlab. For eksempel vil fag som JUS5671 – Legal Technology: Artificial Intelligence and Law, JUS5690 – Robot Regulation, JUS5550 – Helserett og JUS5960 – Trygderett passe godt til prosjektene der NAV er oppdragsgiver. De ulike prosjektene i Lovlab kan også gi god vekselvirkning med arbeidet med masteroppgaver.

Ansvarlig faglærer har bred og omfattende erfaring med lovgivningsarbeid

Ansvarlig faglærer Jon Christian Fløysvik Nordrum, som vil undervise og veilede studentene i Lovlab, har omfattende erfaring med lovgivningsarbeid. Han har ledet/leder lovutvalg innen opplæring (Opplæringslovutvalget), akvakultur og motorferdsel i utmark, og har vært/er medlem av flere utvalg (Riksrevisjonslovutvalget, Tegnspråkutvalget, Barnehagelovutvalget). Han var ansvarlig for lovkvalitet i Justisdepartements lovavdeling i 2007–2009 og har holdt kurs i hvordan utrede og utforme lover og forskrifter for over 1000 jurister siden 2006. Han har holdt foredrag om lovutforming og lovutredning for blant annet Europarådet, OECD, for de fleste norske departementene, for islandske departementer, på flere nordiske og internasjonale konferanser og seminarer.

Med utgangspunkt i denne erfaringen som lovutreder og lovskriver, og med inspirasjon fra amerikanske legal clinics, har Nordrum utviklet virkelighetsnært undervisningsopplegg som tar utgangspunkt i reelle lovgivningsprosesser i samfunnet.  Lovlab gir et praksisnært og arbeidslivsrelevant opplegg innenfor en akademisk ramme, fremfor tradisjonell praksis hvor studentene plasseres ut i arbeidslivet. Det som gjør emnet virkelig unikt i juridisk utdanning i Norge og Norden er eksperimenteringen med mange forskjellige elementer i undervisningen samtidig.  

Har du spørsmål? Ta kontakt med Jon Christian Fløysvik Nordrum.

Av Jon Christian Fløysvik Nordrum
Publisert 2. des. 2021 14:48 - Sist endret 5. jan. 2022 12:19
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere