Forelesning, 9. november 2016, dagen etter det amerikanske presidentvalget.

9. november 2016 våknet jeg opp og fikk sjokk. Det viste seg at Donald Trump hadde vunnet det amerikanske presidentvalget. Samme dag holdt jeg de tre siste forelesningstimene i JUROFF 1201 Introduksjon til forvaltningsrett. Jeg følte et tvingende behov for å si noe i lys av det amerikanske presidentvalget - den siste timen foreleste jeg over forvaltningsrettslige- og statsrettslige grunnstrukturer i lys av det amerikanske valget.

Bilde av Hillary Clinton og Donald Trump.

Det amerikanske presidentvalget i 2016 sto mellom den demokratiske kandidaten Hillary Clinton og den republikanske kandidaten Donald Trump. Donald Trump vant med knapp margin. (Bildene er hentet fra Wikipedia.)

En kjip morgen

Da jeg la meg 8. november 2016 så det ut til at Clinton skulle gå av med seieren. Men om morgenen 9. november viste det seg at Donald Trump hadde vunnet presidentvalget. Jeg kan fortsatt kjenne følelsen. Hvorfor reagerte jeg? Jeg holder nær sagt alltid med den demokratiske presidentkandidaten i amerikanske valg, men jeg ville overhodet ikke følt det på samme måte om John McCain, republikanernes presidentkandidat i 2008, hadde blitt valgt. Reaksjonen skyldtes at Donald Trump åpent og skamløst utfordret grunnleggende demokratiske og rettsstatlige grunnregler.

En forelesning

Samme dag holdt jeg de tre siste timene med forelesninger i JUROFF 1201 Introduksjon til forvaltningsrett. Jeg følte et tvingende behov for å kommentere det amerikanske presidentvalget. Jeg la om planene for dagen, og laget en forelesning om forvaltnings- og statsrettslige grunnverdier i lys av det amerikanske valget og systemet.

Eksamensrelevant?

Forelesningen ble holdt ganske nært opp til eksamen. Forelesningen tar selvfølgelig opp grunnleggende spørsmål som er relevante for studentene, men den bidrar nok ikke direkte til å forberede studentene for eksamen. Noen - riktignok få - gikk da de så hvor det bar. Og i sannhetens navn holdt jeg nok heller forelesningen for å løfte en sten fra hjertet, enn å forberede studentene til akkurat denne eksamenen. Men 9. november 2016 føltes det ikke riktig å bare gi en forelesning med introduksjon til norsk forvaltningsrett og særlig som ansatt ved en av samfunnets bærende institusjoner, universitet.

Spurte studentene i etterkant

Etter forelesningen spurte jeg et utvalg studenter om jeg gikk for langt. Fellesnevneren i tilbakemeldingene var at studentene satte stor pris på forelesningen, men at det var forståelig at noen eksamenspressede studenter ikke følte for å løfte blikket der og da.

Presidentvalget 2020

3. november 2020 skal de siste amerikanerne gå til valgurnene, rekordmange har allerede stemt. Valget står denne gangen står mellom demokratenes kandidat Joseph Biden, og republikanernes kandidat president Donald Trump.

I løpet av sin fire år som president har Trump gått til frontalangrep på demokratiets og rettsstatens grunnstrukturer, fornektet vitenskap og allment aksepterte kriterier for sannhet, sammenblandet privat og offentlig økonomi, utnevnt nær familie til ansvarsposisjoner uten øye for kvalifikasjoner, og den siste tiden har han vist med ord og handling at han ikke respekterer folkesuverenitetsprinsippet, ved å skape tvil ved demokratiets legitimitet, tvil ved om han vil respektere nederlag i valg og ved å gjøre det vanskelig for mange amerikanere å delta i valget.

Forelesningen som ble holdt i 2016, er derfor fortsatt aktuell, og jeg håper studenter på JUS 2111, JUS 2211 og JUROFF 1201 kan ha nytte av den.

Viktigste valget i min levetid

Etter min oppfatning er det ikke tvil om at dette er det viktigste valget i min levetid, og at valget også står om fremtiden for demokratiske og rettsstatlige grunnverdier, ikke bare i USA, men også i verden for øvrig.

Jeg vet ikke om jeg tør legge meg til å sove 3. november.

Emneord: Forvaltningsrett, Statsrett Av Jon Christian Fløysvik Nordrum
Publisert 2. nov. 2020 12:16 - Sist endret 2. nov. 2020 15:50
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere