Årlig symposium i EU/EØS-energirett 2024

Nordisk institutt for sjørett, UiO:Energi & Miljø og Fornybar Norge har i samarbeid gleden av å invitere til symposium i EU-EØS-energirett.

Bildet kan inneholde: verden, blå, azure, organisme, astronomisk objekt.
Foto: © European Union, 2021

En ny Europakommisjon og et nytt Europaparlament vil være på plass i løpet av 2024. Omfattende regelendringer er på trappene; i blant annet fornybar energidirektivet, energieffektiviseringsdirektivet, sammen med snart ferdig fremforhandlet regelverk for avkarboniserte gasser, kraftmarkedsreform og Net Zero Industry Act. Mens vi venter på ikrafttredelse og gjennomføring av dette regelverket, kan vi lure på hvor den nye Europakommisjonen vil rette fokus. 2024 markerer også 30 år med EØS-avtalen. Med et økende EØS-etterslep og behov for å utvikle mer integrerte energiprosjekter mellom land rundt Nordsjøen, er det behov for rettslige avklaringer raskt.

Gjennom foredrag fra akademia, forvaltning og næringsliv, tar dette symposiet for seg noen sentrale EU/EØS-energirettslige spørsmål og aktuelle lovgivningsprosesser av særlig betydning for Norge.

Dette er et rent fysisk møte, med begrenset antall plasser.

Påmelding til symposium og lunsj via nettskjemaet:

Påmeldingsfristen er utløpt

08:30-09:00 Dørene åpnes. Kaffe/te.
09:00-09:10

Velkommen

Prof. Catherine Banet (leder, Avdeling for energi- og ressursrett, Nordisk Institutt for Sjørett, UiO), Øistein Galaaen, direktør produksjon og bærekraft, Fornybar Norge, Vebjørn Bakken (direktør, UiO:Energi og Miljø)

09:10-09:30

Åpningsinnlegg

Morten Helveg Petersen, representant i Europaparlamentet (Renew Europe)

09:30-09:55

Viktige EU-saker for fornybarenerginæringen. Og hva med styringssystemet?

Nina von Hirsch, fagsjef energirett, Fornybar Norge

09:55-10:30

Nå og fremtiden: energi og EØS-avtalen. Presentasjon av EØS-utredningen.

• Presentasjon av EØS-utredningen v/ Oda Helen Sletnes, utredningsmedlem / senior advisor Kreab
  • Kommentar v/ Prof. Finn Arnesen, Universitetet i Oslo
  • Kommentar v/Fornybar Norge

10:30-10:50

Pause (20 min)

Energiomlegging, strategiske verdikjeder og like konkurransevilkår i EØS
10:50-11:20

Net Zero Industry Act: EUs plan for grønn industrivekst og EØS-energisamarbeid,  v/ Elise Johansen og Tonje Hagen Geiran, Wikborg Rein

Politisk paneldebatt: Nikolai Astrup (Høyre) og Ola Elvestuen (Venstre)

Havvind i Norge er i gang – Hva med Nordsjønettet?

11:20-11:40

«Et effektivt markedsdesign for fremtidens kraftsystem»

Øystein Mork, Special advisor, Regulatory and European affairs, Statnett

11:40-12:00

Regulatoriske- og markedsforhold for å bygge hybrider fra Norge til Europa

Prof. Catherine Banet og Ass. Prof. II Silke Goldberg, Universitetet i Oslo

12:00-12:20

Kostnads- og inntektsfordeling i hybridprosjekter for havvind

Michiel Buydaert, Director, Fred. Olsen Seawind og Marianne Norman Tønsberg, Senior Project Developer, Hafslund

12:20-12:40

«Making hybrids happen»

Øyvind Vessia, head of regulatory affairs Central Europe and Nordics, Ørsted

12:40-13:00

Paneldiskusjon om kraftmarkedsdesign med havvind og regulering av et Nordsjønett

13:00-13:30

Seminarslutt. Lunsj, med påmelding

Merk at symposiet blir etterfulgt av en internasjonal konferanse (14. mai på ettermiddagen og 15. mai) om Energy Law in the light of the green transition towards net zero emissions (ELAWNET). Separat påmelding på konferansesiden.

Emneord: EØS-energirett, EU-energirett, det europeiske energimarkedet
Publisert 17. apr. 2024 11:40 - Sist endret 10. mai 2024 10:16