Offentlige innkjøperes adgang til å kreve virksomhetsoverdragelse i anbudskonkurranser

Trygve Harlem Losnedahl, stipendiat på Senter for europrarett, vil presentere et pågående artikkelprosjekt med arbeidstittelen «Offentlige innkjøperes adgang til å kreve virksomhetsoverdragelse i anbudskonkurranser».

Foto: Teemu Pesonen (via WikiMedia)

I 2018 og 2019 fikk vi det som gjerne ble kalt "luftambulansekrisen", hvor beredskapen på luftambulanse i Nord-Norge ble såpass svekket at staten måtte omdisponere helikoptre fra forsvaret til ambulansetjeneste. Krisen oppstod i forbindelse med at den eksisterende operatøren av ambulansefly, Lufttransport, tapte en anbudskonkurranse mot selskapet Babcock. Mens Lufttransport var på utgående kontrakt slet selskapet med å oppfylle sine forpliktelser, bl.a. fordi mange piloter sluttet. Babcock på sin side slet etter overtakelsen, bl.a. som følge av for få kvalifiserte piloter og tekniske problemer med fly.

Et tema som var mye fremme i den offentlige debatten var om den offentlige innkjøperen, Luftambulansetjenesten HF (LAT HF), skulle ha «stilt krav om virksomhetsoverdragelse» i anbudskonkurransen. Sagt med andre ord mente mange at innkjøperen skulle sørget for at de som jobbet for Lufttransport skulle sikres jobb hos den nye operatøren dersom Lufttransport skulle tape anbudskonkurransen. Det ble argumentert med at hvis innkjøperen hadde sikret de ansatte fortsatt jobb ved leverandørbytte, ville de unngått bemanningsproblemene som medvirket til krisen.

LAT HF forklarte at de hadde fått juridiske utredninger som konkluderte med at det ville være i strid med EØS-retten å stille krav om virksomhetsoverdragelse. Utredningene er publisert på LAT HFs hjemmesider. Losnedahl vil undersøke hvilken adgang offentlige innkjøpere har etter EU-retten til sikre at ansatte hos en eksisterende leverandør forblir i tjenesten dersom en ny leverandør vinner anbudskonkurransen.

 

Delta via Zoom: https://uio.zoom.us/j/69361640830

 

Publisert 6. nov. 2020 12:02 - Sist endret 6. nov. 2020 12:02