Om prosjektet
Prosjektet tar utgangspunkt i FNs barnekonvensjon og ser dette i forhold til det samiske samfunn og den samiske kultur. Et viktig fokus for prosjektet er artikkel 29 som handler om formålet med utdanning. I denne sammenheng er et hovedspørsmål hva barn generelt lærer om samisk kultur og historie.
Barnekonvensjonen er den eneste av FNs kjernekonvensjoner som nevner urfolk. Konvensjonen er inkorporert i menneskerettighetsloven, noe som gir den forrang framfor annen norsk lovgivning.
Doktorgradsprosjektet handler om barnekonvensjonen i forhold til det samiske med spesiell vekt på formålet med utdanning (artikkel 29). Det er et rettsosiologisk
prosjekt som søker å klargjøre om Norge oppfyller sine forpliktelser i forhold til konvensjonen.
Gjennom intervjuer og spørreundersøkelser blant lærere og elever i norske skoler søker prosjektet å finne ut hva barn og unge generelt lærer om det samiske i skolen.
Mål
Hovedmål
Bidra til økt kunnskap om barnekonvensjonens bestemmelser i forhold til det samiske. Sette fokus på behovet for rettsosiologiske metoder innen menneskerettsforskningen for å analysere om konvensjonenes tilsiktede virkning fungerer i praksis.
Delmål
Studiet vil vise:
- Hvordan barnekonvensjonen skal tolkes i forhold til det samiske
- Hvordan konvensjonens relevante bestemmelser i forhold til det samiske er synliggjort i det norske lovverket
- Hvordan artikkel 29, om formålet med utdanning, er gjennomført i praksis i grunnskolene
- Hvordan barnekonvensjonens tilsiktede virkning med hensyn til artikkel 29 fungerer i praksis
Resultater
Det er gjennomført spørreundersøkelser for lærere og elever i niendeklasse på i alt 14 skoler fordelt på 7 forskjellige kommuner. I tillegg er det gjennomført intervjuer av et utvalg elever og lærere i tillegg til intervjuer med samiskelever og samisklærere. Alt materialet er ennå ikke samlet inn og analysen er heller ikke gjennomført.
Bakgrunn
Prosjektperiode 2008-2011
Rettsosiologisk studie ved Det juridiske fakultet.
Prosjektet gjør bruk av juridisk metode og sosiologiske forskningsmetoder.
Finansiering
Norges forskningsråd