Innholdsfortegnelse

På side to i masteroppgavemalen er det satt inn en innholdsfortegnelse. Når du har brukt stiler på hele dokumentet ditt, kan Word 2010 automatisk lage en innholdsfortegnelse basert på overskriftene dine.

Den enkleste måten å opprette en innholdsfortegnelse på, er å bruke de innebygde overskriftsstilene. Du kan også opprette en innholdsfortegnelse basert på de egendefinerte stilene du har brukt, eller du kan tilordne innholdsfortegnelsesnivåene til individuelle tekstoppføringer.

Siden det allerede er satt opp en innholdsfortegnelse i masteroppgavemalen er det ikke nødvendig å sette inn en ny innholdsfortegnelse, det eneste du trenger å gjøre er å oppdatere den (se avsnitt 5.1.3), men vi vil allikevel beskrive fremgangsmåten nedenfor.

Merke oppføringer ved hjelp av innebygde overskriftsstiler

1)    Merk teksten du vil ha med i innholdsfortegnelsen.

2)    Klikk stilen du vil bruke, i Stiler-gruppen i kategorien Hjem.

Figur 67: Hvis du for eksempel har merket tekst du vil formatere som en hovedoverskrift, klikker du stilen som heter Overskrift 1, i hurtigstilgalleriet.

Sette inn en innholdsfortegnelse

1)    Klikk der du vil sette inn innholdsfortegnelsen, vanligvis på begynnelsen av dokumentet.

2)    Klikk på ”Table of Contents / Innholdsfortegnelse” i kategorien ”References / Referanser”.

3)    Klikk deretter på ”Insert Table of Contents / Sett inn innholdsfortegnelse”, se figur 68.

Figur 68: Velg ”Insert Table of Contents / Sett inn innholdsfortegnelse”.

4)    I dialogboksen som dukker opp, kan du sette opp innholdsfortegnelsen som du ønsker den, se figur 69.

5)    Gjør ønskede endringer, trykk så OK for å sette inn innholdsfortegnelsen.

Figur 69: Gjør ønskede endringer.

I (1) ”Show levels / Vis nivåer”-boksen i dialogboksen kan du velge antall hierarkiske nivåer du vil at skal vises i innholdsfortegnelsen (se figur 69).

Hvis du vil endre fylltegnene, klikker du (2) ”Tab leader / Fylltegn”-pilen for å vise forskjellige typer prikker og linjer.

Hvis du fjerner merket for (3) ”Right align page numbers / Høyrejuster sidetall”, flyttes sidetallene nærmere oppføringene i innholdsfortegnelsen, og fylltegnene blir ikke tilgjengelig lenger.

Hvis du vil slette sidetallene helt, fjerner du merket for (4) "Show page numbers / Vis sidetall”.

Oppdatere innholdsfortegnelsen

Hvis du har lagt til eller fjernet overskrifter eller andre oppføringer for innholdsfortegnelsen i dokumentet, kan du raskt oppdatere innholdsfortegnelsen.

1)    Klikk “Update Table / Oppdater tabell” i “Table of Contents / Innholdsfortegnelse”-gruppen i kategorien “References / Referanser”.

Figur 70: Oppdatere innholdsfortegnelsen

2)    I dialogboksen som dukker opp, velg ”Update entire table / Oppdater hele tabellen” (se figur 71).

Figur 71: Velg "Oppdater hele tabellen"

Du kan også høyreklikke på innholdsfortegnelsen for så å velge “Update field / Oppdater felt”.

Figur 72: Oppdatere felt.

Innholdsfortegnelsen er da oppdatert.

Publisert 14. okt. 2018 00:50 - Sist endret 6. mars 2020 13:27