Publikasjoner om isolasjon

Her kan du laste ned publikasjoner om isolasjon. Siden er under utvikling. Har du tips til artikler kan være nyttige for andre? Eller skrevet noe selv? Send oss en epost, så legger vi det ut på våre nettsider.

Skandinavisk isolasjonsnettverk med høringsuttalelse om retningslinjer for utelukkelser etter § 37 i Norge

Positivt at Kriminalomsorgen gir økt oppmerksomhet til bruken av utelukkelser, men lang vei igjen før man har sikret et helsemessig, rettssikkerhetsmessig og menneskerettslig tilfredsstillende regelverk, skriver Skandinavisk isolasjonsnettverk om nye retningslinjer for isolasjon som i har vært på høring til november 2016. Les om hvor skoen konkret trykker i høringsuttalelsen. Du kan lese høringsbrevet her.

Innføringsartikkel om isolasjon i Skandinavia

I artikkelen der Skandinavisk isolasjonsnettverk blir lansert, gir en oppdatert oversikt over ulike isolasjonsformer og bruken av isolasjon i Skandinavia, samt begrunner behovet et kritisk fokus på praksisen.

Sivilombudsmannen, Særskilt melding til Stortinget om isolasjon og mangel på menneskelig kontakt i norske fengsler

UK NPM, Guidance: Isolation in detention, 2017

Folketingets ombudsmand, Temarapport 2018, Udelukkelse fra fællesskabet i Kriminalforsorgens institutioner

Sourcebook on Solitary Confinement

Thinking outside the box: A review of seclusion and restraint practices in New Zealand

DEEP CUSTODY: Segregation Units and Close Supervision Centres in England and Wales

NOT in isolation, How to reduce room confinement while increasing safety in youth facilities

Crime, U.-U. N. O. o. D. a. (2017). Assessing Compliance with the Nelson Mandela Rules: A Checklist for Internal Inspection Mechanisms. Assessing Compliance with the Nelson Mandela Rules.

Røde kors: Innelåst. Om konsekvenser av isolasjon, fra samtaler mellom Røde Kors frivillige og innsatte i norske fengsler. RAPPORT 2020

Andre publikasjoner

Haney, C. (2020). The Science of Solitary: Expanding the Harmfulness Narrative

Haney, C. (2018). "Restricting the Use of Solitary Confinement." Annual Review of Criminology 1: 25.

Horn, Thomas: "Er isolasjon av innsatte i politiarrest i strid med EMK artikkel 8?" i Tidsskrift for Strafferett 2012 ss. 26-40.

Horn, Thomas (2017): Fullstendig isolasjon ved risiko for bevisforspillelse. Rettspolitiske vurderinger. Bergen: Fagbokforlaget.

Kessing, P. V. (2019). "Strafcelle – isolation af indsatte i danske fængsler." Juristen 101(2): 11.

Lobel, J. and P. S. Smith (2020). Solitary confinement : effects, practices, and pathways toward reform. © 2020, Oxford University.

Nilsen, Johannes F. (2012): Bruk av isolasjon i fengsel. Norsk lov og praksis i et menneskerettslig perspektivTemarapport. Nasjonal institusjon for menneskerettigheter ved Norsk senter for menneskerettigheter, Det juridiske fakultet, UiO. Oslo: Universitetet i Oslo.

Rua, M. and P. S. Smith (2019). Isolasjon: et fengsel i fengselet. Oslo, Cappelen Damm akademisk.

Rua, Marte (2012). Hva gjør fengselsleger? En institusjonell etnografi om isolasjon og helse. Oslo: Institutt for kriminologi og rettssosiologi (ISBN 978-82-8182-008-1) 168 s. Bokserien. Institutt for kriminologi og rettssosiologi/Akademika forlag.

Selin, K. H., et al. (2017). Att minska isolering i häkte: lägesbild och förslag. Stockholm, BRÅ.

Smith, Peter Scharff: "The Effects of Solitary Confinement on Prison Inmates: A Brief History and Review of the Literature" in Michael Tonry (ed.) Crime and Justice, Vol. 34, Chicago University Press 2006, pp. 441-528.

Smith, Peter Scharff: “The Effects of Solitary Confinement" Commentary on One Year Longitudinal Study of the Psychological Effects of Administrative Segregation” in Corrections and Mental Health (11 pages).

Smith, Peter Scharff: ”Solitary confinement. An introduction to the Istanbul statement on the use and effects of solitary confinement” in Torture, Vol. 18, No. 1, 2008 (pp. 56-62).

Smith, Peter Scharff:  “Solitary Confinement – History, Practice, and Human Rights Standards” in Prison Service Journal, no. 181, January 2009 (pp. 3-11)

Smith, Peter Scharff: "Isolation and Mental Illness in Vridsløselille 1859-1873 - A New Perspective on the Breakthrough of the Modern Penitentiary" in Scandinavian Journal of History. Vol. 29, no. 1, pp. 1-25.

Smith, Peter Scharff: ”’Degenerate Criminals’: Mental Health and Psychiatric Studies of Danish Prisoners in Solitary Confinement, 1870—1920” in Criminal Justice and Behavior, vol. 35, 2008 (pp. 1048-1064)

Smith, Peter Scharff; Horn, Thomas; Nilsen, Johannes Flisnes & Rua, Marte (2013). Isolation i skandinaviske fængsler – Om skandinavisk praksis og etableringen af et skandinavisk isolations-netværk. Social kritik : tidsskrift for social analyse og debat.  ISSN 0904-3535.  25(136), ss. 4-20.

Smith, Peter Scharff; Horn, Thomas; Nilsen, Johannes Flisnes & Rua, Marte (2013). Isolasjon i skandinaviske fengsler: skandinavisk praksis og etableringen av et skandinavisk isolasjonsnettverk. Kritisk juss.  ISSN 0804-7375.  39(3/4), ss. 170-191.

Sæther, Marit Lomundal  (2014). Isolert fra rettssikkerhet? Forvaltningens kontroll og overprøving av fengselsbesluttede isolasjonsvedtak. Masteroppgave. Juss-Buss' stensilserie nr. 129. Bergen: Universitetet i Bergen.

Publisert 29. jan. 2014 15:08 - Sist endret 1. des. 2023 09:34