Seminar om offentlighet og digital forvaltning

Fredag 23. september ble Digital Velferdsstat sitt tredje seminar, om offentlighet og digital forvaltning, arrangert i UiOs nye debattarena i Domus Bibliotheca. Også dette arrangementet ble fulltegnet uten aktiv markedsføring – det er tydelig at temaet oppleves som viktig og relevant for mange! På seminaret fikk publikum høre spennende innlegg fra innledere med ulike perspektiver på åpenhet, dokumentasjon og bevaring i den digitale forvaltningen. Programmet la også opp til spørsmål og diskusjon mellom innlederne/foredragsholderne og publikum.

En kollasje av fire bilder fra foredragene på seminaret. Øverst til venstre er det bilde av Daniel Engehagen, sjefsinformasjonsarkitekt i Nav. Øverst til høyre er professor Herbjørn Andresen. Nederst til venstre er professor Maria Astrup Hjort, leder av Bevaringsutvalget. Nederst til høyre er sivilombud Hanne Harlem.

Innledere i første bolk, fra øverst til venstre: Daniel Engehagen, Herbjørn Andresen, Maria Astrup Hjort, Hanne Harlem. Foto: Jon Christian Fløysvik Nordrum, UiO.

Prosjektlederne for Digital Velferdsstat professor Ingunn Ikdahl og førsteamanuensis Jon Christian Fløysvik Nordrum ønsket velkommen, før de tok imot Sivilombud Hanne Harlem som var ut først på programmet. Hanne snakket om utfordringer for offentlighet i digital forvaltning, og fremhevet at offentlighet er en grunnsten i demokratiet og at mangel på dette gir grunnlag for mistillit. Neste på programmet var professor Maria Astrup Hjort. Maria er leder for Bevaringsutvalget og snakket om digital dokumentasjon, hva som er viktig og riktig å bevare for ettertiden, samt hvilken dokumentasjon vi vil ha nytte av om hundre år. Deretter stilte professor Herbjørn Andresen spørsmålet om vi må skape distinkte saker før vi kan dokumentere dem. Han pekte på at konteksten som regel er en viktig del av dokumentasjon, noe som kan skape utfordringer i den algoritmiske velferdsforvaltningen hvor det er vanskeligere å si hvor en sak starter og slutter. Til slutt i første bolk var sjefsinformasjonsarkitekt Daniel Engehagen som snakket regeletterlevelsespiloten i Nav, et system som skal bistå med regeletterlevelse og dokumentasjon i digitaliseringsprosjekter.

Seks personer står foran en vegg i Domus Bibliotheca med et stort veggmaleri i sterke farger av oransj, rødt og lilla. Fra venstre ser vi professor Ingunn Ikdahl, Åse Haram, Inga Strümke, Lisa Reutter, Ingvild Ladegård Lockert og førsteamanuensis Jon Christian Fløysvik Nordrum.
Prosjektlederne med innlederne i den andre bolken. Fra venstre: Ingunn Ikdahl, Åse Haram, Inga Strümke, Lisa Reutter, Ingvild Ladegård Lockert og Jon Christian Fløysvik Nordrum. Foto: Synne Oppedal Midtgård/UiO.

Neste bolk startet med Lisa Reutter, som nylig leverte sin doktorgradsavhandling om borgerperspektiv i den datadrevne forvaltningen. Lisa snakket blant annet om at maktforskyvning gjennom digitalisering gjør at borgerperspektivet må være til stede når premissene for digitalisering diskuteres, men at borger og sivilsamfunn ofte er utelatt fra disse prosessene. Videre presenterte vitenskapelig assistent Ingvild Ladegård Lockert sitt pågående prosjekt om de faktiske og rettslige forutsetningene for offentlighetsprinsippet i møte med automatisert saksbehandling.

Åse Haram, jurist i skatteetaten, innledet deretter om forklarbarhet i algoritmisk velferdsforvaltning og snakket om hvordan krav til forklarbarhet innen teknologien kan forstås i forvaltningsrettslig kontekst. Åse presenterte blant annet her noen teknologiske metoder som brukes for å forklare algoritmer, noe som ga en god overgang til seminarets siste taler, fysiker Inga Strümke. Hun ga deltagerne et krasj-kurs i maskinlæring og snakket om status og utfordringer for de teknologiske metodene for å forklare kunstig intelligens og maskinlæring. Hun oppfordret samfunnsvitenskapelige i større grad å komme på banen for å definere hva det er viktig å få forklart.

Vi takker alle innledere og publikum for et vellykket seminar!

Ønsker du å holde deg oppdatert på fremtidige arrangementer fra Digital velferdsstat? Meld deg på e-postlisten vår her.

Av Ingvild Ladegård Lockert
Publisert 4. okt. 2022 14:49 - Sist endret 27. des. 2023 09:12
About-image

Denne bloggen