Faglige interesser
- Sjørett
- Forebygging av sammenstøt mellom fartøy på sjøen (COLREGS 1972)
- Autonome skip
- Teknologi, kunstig intelligens og jus
- Lingvistikk og språkbruk i jus
Tema for avhandlingen
Jeg skriver min doktorgradsavhandling om de internasjonale reglene for forebygging av sammenstøt på sjøen, og hvordan disse reglene virker på autonome, dvs. førerløse, skip. I avhandlingen vil jeg identifisere regler og begreper i den gjeldende traktaten som kan stenge for bruk av førerløse skip. Jeg vil drøfte mulige endringer av regelverket for å tilrettelegge for innføring av ny teknologi.
Kan de gjeldende reglene, som forutsetter tilstedeværelse av mannskap om bord fartøyene, fortsatt gjelde for, og følges av, autonome fartøy? Programmering krever presise og kvantitative regler og data. Dette er et særtrekk som stort sett ikke forbindes med lovtekster, forskrifter og andre rettskilder. Dette skillet mellom teknologi og jus utgjør en utfordring for utviklingen av autonome navigasjonssystemer som kan styre og manøvrere fartøy i samsvar med gjeldende lover.
Avhandlingen er en del av Senter for forskningsdrevet innovasjon, SFI AutoShip. Avhandlingen har som mål å tilby programutviklere innsikt i hvordan regler til forebygging av sammenstøt tolkes fra et juridisk perspektiv, herunder av enkelte jurisdiksjoners domstoler. Avhandlingen tematiserer forholdet mellom jus og teknologi og hvordan disse påvirker hverandres utvikling.
Veileder
Trond Solvang
Bakgrunn
Stipendiat, Nordisk institutt for sjørett – Universitetet i Oslo, siden 2021
Master (LL.M.) i sjørett, Tulane Universitetet – Den juridiske skolen, New Orleans – USA, 2019 – 2020
Juridisk rådgivning, CMS Francis Lefebvre, Casablanca – Marokko, 2017 – 2019
Bachelorgrad og master i privat- og forretningsrett, Mohammed V universitetet – FSJES, Rabat – Marokko, 2012 – 2017