Skoleeksamen på Master i rettsvitenskap

Informasjon om skoleeksamen vår 2023

Eksamensgjennomføring skoleeksamen

Alle skoleeksamener ved UiO avholdes i Silurveien 2, og eksamen avholdes på stasjonære PC´er. Du tar ikke med egen PC.

På skoleeksamen skriver du besvarelsen rett inn i Inspera. Du har ikke tilgang til andre tekstbehandlingsprogram (som f.eks. Word). Studenter som har tilrettelagt eksamen på grunn av dysleksi får tilgang til Word.

Her finner du veiledning til hvordan eksamen gjennomføres. Skoleeksamen i Inspera - Universitetet i Oslo (uio.no)

Du må møte innen 30 min. før eksamen. (Dørene til Silurveien 2 og salene åpner 45 minutter før eksamen.)

Se også faglærer Inger prøve Inspera for (nesten) første gang:

Åpent hus Silurveien 25. april

åpent hus kan du komme og gjøre deg kjent med lokalene og de ulike eksamenssystemene.

Les mer om Silurveien 2

Tid og sted for eksamen

På semestersiden for ditt emne finner du tid og sted for eksamen. Kandidatbrev med informasjon om eksamen blir sendt på e-post 2-3 uker før eksamen.

Eksamensoppgaven er tilgjengelig ved eksamensstart og det gis ikke ekstra tid til utlevering og innlevering av besvarelsen, slik det var på hjemmeeksamener under koronaperioden. Eksempel: Dersom din skoleeksamen er på seks timer, vil oppgaven være tilgjengelig kl. 09.00, og du må senest levere kl. 15.00.

Det er bare når du har hjemmeeksamen på 4 eller 6 timer at det gis ekstra tid ved utlevering og innlevering – 15 minutter før utlevering og 30 minutter ved innlevering.

Lovdata Pro på eksamen

Veiledninger for Lovdata Pro

FAQ om skoleeksamen

Blir oppgaven skrevet ut, slik at man kan markere i oppgaveteksten?

Ja, dersom oppgavteksten er på mer enn en side vil dere få den delt ut ved starten av eksamen.

Kan man spise under eksamen?

Ja, du kan spise medbrakt mat under eksamen.

Kan man bruke egen pc?

Du kan kun benytte den stasjonære PCen som er montert ved pulten i Silurveien. Det er ikke tillatt å medbringe noe eget elektronisk utstyr.

Hva slags PC-er er der?

Stasjonære datamaskiner med mus, tastatur og 21 tommers skjerm.

Er det word på pc-ene på eksamen?

Word vil ikke være tilgjengelig under eksamen. Alle kandidater skriver i Inspera. Hovedgrunnen er at vi skal kunne gjenopprette en besvarelse i tilfelle det skulle oppstå tekniske feil.

Ved henvisninger til pensum i våre innarbeidelser i Lovdata, må vi også bruke en litteraturliste?

Nei, det er ikke nødvendig med litteraturliste. Fakultetet er ikke så strenge på formatering av henvisninger under eksamen, så lenge du tydelig viser til hvor du har tatt teksten fra, og at du tydelig markerer direkte sitat med sitattegn el.

Under skoleeksamen, har man tilgang til andre nettsider?

Du har ikke tilgang til andre nettsider under eksamen.

Er det mulighet for utsatt eksamen (ved sykdom) på alle emner?

Hvis du er syk på eksamen må du levere dokumentasjon, se nettside om sykdom og utsatt eksamen.

Hvis du er syk under en eksamen som går hvert semester, kan du kun gjenta eksamenen tidligst ved neste ordinære eksamendato (det vil si ordinær eksamen på semesteret etter).

Hvis det er en eksamen som går en gang i året (typisk valgemner) vil du få mulighet til å ta eksamen på nytt i januar/august, altså relativt kort tid etter ordinær eksamen.

Kan man ha på noise cancelling hodetelefoner på skoleeksamen?

Nei, du har ikke lov til å ta med elektronisk utstyr under eksamen.

Kan man kun ha 1000 ord per merknad, eller er det 1000 merknader man ikke skal overstige?

Du kan ha 1000 TEGN per merknad, ikke 1000 ord.

Kan man bruke Lexin ordbok under eksamen, eventuelt ordbok på et annet språk?

Du kan ta med seg en ordinær ordbok, med oversettelser av enkeltord fra et språk til et annet. Ordboken må være helt uten merknader, og uten ordbeskrivelser.

Er det papir vi kan skrive på under eksamen, eller burde man ha med egne blanke ark.

Du får utdelt eksamenoppgaven på papir i forkant av eksamen dersom eksamensoppgaven er over en side lang. Du kan også be eksamensvaktene om notatpapir hvis man ønsker. Det er ikke tillatt å medbringe eget papir.

Får man tildelt en plass i lokalet eller bestemmer man selv hvor man sitter?

Det er ikke tildelte plasser. Du tar en ledig plass når du slippes inn i selve lokalet.

Dersom man har tatt et eget notat på Lovdata og limer dette direkte inn i eksamensbesvarelsen, må man da vise til seg selv som kilde?

Hvis du har skrevet notatet selv, og ikke levert teksten i forbindelse med en tidligere eksamen eller kurs-/fakultetsoppgave, behøver du ikke henvise til det. Hvis teksten derimot har blitt levert til fakultetet, eller publisert i noen som helst sammenheng, må du vise til kilden.

Har man tilgang til dokumenter man har lagret på pc?

Nei. Du benytter en blank PC, og vil ikke ha tilgang til filer du har lagret på ditt hjemmeområde.

Publisert 17. apr. 2023 15:42 - Sist endret 21. apr. 2023 11:35