Fritekstmerknadene i Lovdata under vurdering

Bruken av fritekstmerknadene i Lovdata Pro ser ikke ut til å bli utnyttet som studieverktøyet det var ment å være, ifølge innspill fra blant annet sensorer ved fakultetet. Det er blant grunnene til at ordningen nå vurderes.

Skjermdump fra video omtalt i teksten.

Fakultetet har tatt video i bruk for å formidle hvordan fritekstmerknadene kan brukes klokt og riktig. Foto: Skjermdump/uio.no

Jusstudentene i Oslo er de eneste som har mulighet til å lage fritekstmerknader med inntil 1000 tegn i Lovdata Pro som de har tilgjengelig under skoleeksamen. Denne muligheten ble innført fra eksamen høsten 2022 sammen med økt kildetilfang under eksamen. Formålet med fritekstmerknadene var å gi et verktøy for å håndtere den økte kildetilgangen og fremme god læring ved å stimulere til at studentene jobber aktivt med rettskildene. Merknadsfeltet gir derfor  mulighet for å skrive inn henvisninger og kommentarer om forståelsen av den enkelte rettskilde og forholdet mellom rettskilder,  som studentene kan støtte seg på under eksamen.

Muligheten til fritekstmerknader kan bli endret

Erfaringene fra de to semestrene der fritekstmerknader har vært tilgjengelig, er blandet. Erfaringene etter det første semesteret var stort sett positive, men det ble også meldt bekymring for besvarelser der deler av teksten ser ut til å være skrevet på forhånd og derfor ikke svarer så godt på den konkrete oppgaven som er gitt. Denne bekymringen har vokst etter vårens eksamener.

– Vi har nå flere indikasjoner på at fritekstmerknader ikke ser ut til å bli utnyttet som det metodiske hjelpemiddelet det var tiltenkt. Vi ser eksamensbesvarelser som gir svært klare fremstillinger av rettsnormer, men i drøftelsesdelen går sammenhengen tapt, og kvaliteten på besvarelsen synker, forklarer studiedekan Marianne Jenum Hotvedt.

Hun forteller at Programrådet for Master i rettsvitenskap (PMR) har uttrykt bekymring rundt feilbruk av fritekstmerknader, noe som kan føre til en revurdering av ordningen. På høstens sensorkonferanse ble det og gitt uttrykk for at fritekstmerknadene sannsynligvis ikke gagner studentene og gjør det vanskeligere for sensorene å evaluere eksamensbesvarelsene.

– Vi har satt i verk informasjonstiltak der vi formidler hva som er klok og riktig bruk i håp om at vi skal se endringer til det bedre. Uansett skal ordningen evalueres etter høstens eksamener, så det ligger et signal fra fakultetet om at muligheten til fritekstmerknader kan bli endret, utdyper studiedekanen.

Studiedekan Marianne Jenum Hotvedt formidler om bruk av fritekstmerknadene. Videoen ser du også på nettsiden Hvordan bruke Lovdata Pro i studier og til skoleeksamen

Flertallet av studentene ønsker fritekstmerknader

Lederen av Juridisk Studentutvalg (JSU), Sondre Aarflot Saksvik, forteller at JSU i vår gjennomførte en spørreundersøkelse som viser at et stort flertall av studentene ønsker å beholde eller utvide omfanget av merknader. Et mindretall av studentene ønsker å fjerne merknadene eller redusere omfanget av dem.

– Et stort flertall av studentene ønsker å videreføre ordningen med fritekstmerknader. JSU har kommunisert dette til de relevante organene ved fakultetet. Samtidig ser vi at dagens bruk av fritekstmerknader i enkelte tilfeller er uheldig. Vi er derfor positive til fakultetets informasjonstiltak rundt bruken av fritekstmerknader og håper studentene tar informasjonen til etterretning, slik at utbyttet fra merknadene blir best mulig. Utvalget har også foreslått å styrke undervisningen i rettslig argumentasjon, da vi mener dette vil bedre kvaliteten på eksamensbesvarelsene. Foreløpig har ikke dette skjedd, men vi håper at fakultetet kan vurdere dette på nytt.

Publisert 27. nov. 2023 08:27 - Sist endret 27. nov. 2023 13:50