Informasjonsmøte om space law: aktualitet og utdanningsmuligheter

Hva er lov og hva er ikke lov å gjøre i verdensrommet? Hvilke forpliktelser og ansvar har stater og private selskaper i romfartssektoren?

Behovet for juridisk kompetanse er stort. Derfor inviterer vi studenter til et informasjonsmøte om utdanningsmuligheter innen air- and space law.

På programmet har vi en representant fra Norsk romsenter, en studentrepresentant hos European Center for Space Law og utenlandsansvarlig ved Det juridiske fakultet.

Zoom-lenke Meeting ID: 631 2419 1719 Passcode: 691848

Bildet kan inneholde: væske, elektrisk blå, vitenskap, kunst, rom.

Foto: Artist impression of space debris in GEO  (credit: SpaceNews.com)

Romfart er stadig med i nyhetsbildet – vi leser om planer om å sende mennesker til Månen og Mars, og om bruk av satellittbasert kommunikasjon og overvåkning av klima og havområder, men også om romsøppel som truer sikkerheten til astronauter og forurenser miljøet, og om trusler mot SpaceX satellitter som overvåker krigføring i Ukraina. Som flere andre stater, bygger Norge ut et eget oppskytningssenter på Andøya for små satellitter.

Professor Alla Pozdnakova, utenlandsansvarlig, velkomstord

Mari Eldholm, Norsk romsenter

Hva skjer i romfartssektoren i Norge og hvorfor er jussen viktig?

Emil Vold, student ved Det juridiske fakultet, UiO, og studentrepresentant til European Center for Space Law, om sine erfaringer som student

Alla Pozdnakova, om utvekslingsmulighetene innen romrett

Nordisk institutt for sjørett
Emneord: Space Law, Luftfart, Romlov