-
Pozdnakova, Alla
(2023).
Space Legal Framework; Surveillance & Monitoring.
-
Pozdnakova, Alla
(2023).
Baltic Sea – shipping and environmental challenges. Law of the sea perspective in a geopolitical context
.
-
Pozdnakova, Alla
(2023).
Arctic and Future Law of the Sea.
-
Pozdnakova, Alla
(2022).
Space infrastructure for a sustainable Arctic: opportunities and challenges of spaceport development in the High North.
The Arctic Institute.
-
Pozdnakova, Alla
(2022).
Nordstream Leaks and Sabotage: issues of marine environmental protection.
-
Pozdnakova, Alla
(2022).
Ship Recycling and the Right to Healthy Environment.
-
Pozdnakova, Alla
(2022).
Spaceflight and Protection of the Marine Environment.
-
Pozdnakova, Alla
(2022).
The International and European Economic Area Law in Administrative Cases: Norwegian Courts’ Approach.
-
-
Pozdnakova, Alla
(2021).
Right into Orbit: Reform of the Norwegian Space Law .
-
Kanestrøm, Jorunn; Platjouw, Froukje Maria & Pozdnakova, Alla
(2020).
‘Globale juridiske regler er nødvendig for å finne løsninger på plastforurensningen’,
UiO web.
-
Pozdnakova, Alla
(2020).
Bokanmeldelse. Andreas van den Heuvel: Minstelønn – forpliktelser, begrensninger og løsninger. Oslo 2019, Gyldendal, 450 sider.
Tidsskrift for Rettsvitenskap.
ISSN 0040-7143.
s. 517–525.
-
Pozdnakova, Alla
(2019).
Russlands anvendelse av miljøstandarder for skipsfart i Arktis.
-
Pozdnakova, Alla
(2019).
Arctic and Outer Space: Law Perspective.
-
Pozdnakova, Alla
(2019).
Outer Space and polar regions: challenges for international law and governance.
-
Pozdnakova, Alla
(2019).
Romjussen: Bærekraftig bruk av satellittbaner og rettigheter i forbindelse med ressursutvinning.
-
Røsæg, Erik & Pozdnakova, Alla
(2019).
Resolving snow crab controversies – from dispute settlement to comprehensive solutions.
-
Pozdnakova, Alla
(2019).
Introduction.
I Pozdnakova, Alla (Red.),
Russian Revolutions of 1917: Scandinavian Perspectives.
Wildy, Simmons and Hill Publishing.
ISSN 9780854902750.
s. xiii–xvii.
-
Pozdnakova, Alla
(2018).
Shipping on the 21st Century Maritime Silk Road and legal challenges for the marine environmental protection: discussion in light of the Arctic Council experiences.
-
Pozdnakova, Alla
(2018).
Brexit and the EEA Agreement: A Public International Law Perspective .
-
Pozdnakova, Alla
(2018).
Arctic and the Outer Space.
-
Pozdnakova, Alla
(2018).
Skipsopphugging og beaching - oversikt over regelverket.
-
Pozdnakova, Alla
(2018).
Har ikke skjønt alvoret
.
[Avis].
Dagens Næringsliv.
Vis sammendrag
Jusprofessor Alla Pozdnakova mener forsikringsselskaper og andre shippingaktører lenge har visst om praksisen med ulovlig skipshugging, men gjort lite for å stoppe den. Nå må de legge om: - Det er ikke bare rederiene som kan straffes, sier hun.
•Det er en veldig spennende sak.
Jusprofessor Alla Pozdnakova ved Nordisk institutt for sjørett ved Universitetet i Oslo har jobbet med miljøreguleringer for shippingbransjen gjennom flere år. Hun kjenner få saker som ligner den norske «Harrier»-saken.
Som omtalt i DN, har Økokrim siktet flere i den pågående etterforskningen om det gamle lasteskipet «Harrier».
Etter et motorhavari utenfor Jæren i 2017 på vei ut av Norge, fattet norske myndigheter raskt mistanke om at lasteskipet skulle sendes ulovlig til hugging på den milelange Gadani-stranden i Pakistan.
•Denne saken viser veldig tydelig de problemstillingene som oppstår med skipsfart. Det er nemlig veldig sjelden noe skjer i bakgården vår – med mindre det skjer et forlis utenfor kysten hos oss. De fleste av disse forbrytelsene skjer langt unna der vi bor og er godt skjult for oss.
Fortsatt finnes det ikke noe internasjonalt forbud mot såkalt beaching, eller strandhugging, slik at det i mange tilfeller ikke er ulovlig. Men siden 2015 har det vært forbudt å sende kasserte skip som befinner seg i norsk farvann til strandhugging, etter den såkalte avfallsforordningen fra EU, som er en del av norsk lov.
•Det er veldig viktig at man nå gir en faktisk virkning til lovbestemmelsene vi har fått. Dette er ganske nytt både i Norge og i EU. Mange har nok fortsatt ikke skjønt alvoret. Denne saken burde være en vekker for hele bransjen.
Pozdnakova mener shippingbransjen, også i Norge, har gjort for lite for å hindre strandhugging.
•De burde ha tenkt på dette for lenge siden, og det bør absolutt tenke på det nå. Selv om de tidligere ikke hadde straffansvar burde jo alle i bransjen gjort alt mulig for å hindre dette.
Hun er klar på at det er mange ulike aktører i bransjen som kan straffes hvis et skip nå sendes ulovlig fra Norge til strandhugging.
•Det er ikke bare rederiene som har fagkunnskap om bransjen, dette er noe alle vet om. Både forsikringsselskapene og andre aktører som utsteder sertifikater bør vise tilstrekkelig aktsomhet for at useriøse aktører ikke skal fortsette med dette.
Det er ikke bare selskaper som kan straffes etter forurensningsloven. Sentrale personer i ledelsen hos selskapene kan få personlig straffansvar.
•Rettspraksis viser at forurensningsloven gjelder både selskaper og ansatte med lederansvaret for den relevante delen av virksomheten, for eksempel daglig leder.
Hvem som visste hva kan typisk være sentrale spørsmål, mener Pozdnakova, samtidig som hun påpeker at terskelen for uaktsomhet er nokså lav.
•I hver sak må man selvfølgelig vurdere bevisene for at involverte personer og selskaper har visst hva som skulle skje med skipet. Men profesjonelle som opererer i shippingbransjen pleier å vite hvordan den fungerer, så det er gode grunner til å anta at man vet hva som skal skje med et skip som skal sendes for eksempel til en strand i Pakistan. Noen vil kanskje si at de stolte på at rederiet handlet lovlig, men det er ikke sikkert de vil være vernet mot straffansvar i slike saker.
Pozdnakova understreker at det finnes lite rettspraksis på området, og at «Harrier»-saken kan bli viktig for fremtidige saker. Både de juridiske spørsmålene og bevisspørsmålene blir viktige, mener hun:
•Denne saken blir ikke lett. Som i straffesaker kommer den til å bli grundig, og dette er ofte ressurssterke selskaper. Økokrim må ruste seg, for her kommer det til å komme mange advokater.
-
Pozdnakova, Alla
(2018).
Etterlyser norsk reaksjon.
[Avis].
Dag og Tid.
Vis sammendrag
– Åtferda mot dei som var på båten, står òg fram som unødvendig streng. I 2010 stogga og borda israelarane ei rekkje skip som segla inn mot Gaza under aksjonen Freedom Flotilla. På ein av båtane mista ni menneske livet under bordinga, så det var meir dramatiske konsekvensar, men i begge tilfella er poenget at det er urimeleg bruk av makt, i tillegg til at sjølve stogginga er urimeleg.
– Burde ikkje dette vere ei sjølvsagt sak for norske styresmakter å reagere på?
– Jau, det er vanleg at flaggstatar reagere når ein annan stat grip inn til havs. I 2015 vart ein svensk båt stogga av Israel under like omstende som no, og då sende Sverige ein formell protest til Israel. Etter det som er kjent i media, har norske styresmakter berre sendt førespurnad om kva som har skjedd med båten. Det synest eg er svært pussig. Ikkje minst fordi FNs generalforsamling nyleg vedtok ein resolusjon som kritiserer Israels oppførsel mot sivilbefolkninga i Gaza og tiltaka som avgrensar innføring av proviantar til området. Resolusjonen nemner ikkje uttrykkjeleg sjøblokaden, men omhandlar grensekryssing, så det inkluderer ei fordømming av korleis Israel fører blokaden òg på sjøen.
Blokade og folkeretten
– Ein FN-rapport i 2011 konkluderte med at Israel brukte urimeleg makt mot konvoien i 2010, men vurderte ikkje den israelske sjøblokaden av Gaza i seg sjølv som ulovleg. Kva legitimitet har blokaden i dag?
– I 2011 var det ikkje så lenge sidan blokaden hadde starta. I dag ser vi at kontrollen med grensekryssingar både på land og til havs har vorte mykje strengare. Vi veit òg at det er reell mangel på mat, vatn og grunnleggjande utstyr i Gaza. Sjølv om Israel i prinsippet har rett til å innføre tiltak, inkludert ein sjøblokade, for å forsvare seg frå angrep frå Hamas og andre militante grupper, utøver Israel no sjølvforsvaret langt utover kva folkeretten tillèt.
– Kva bør norske styresmakter gjere?
– Dei bør protestere overfor Israel på arrestasjonen av det norske skipet.
-
-
Pozdnakova, Alla
(2017).
Interview with Professor William E. Butler.
Vis sammendrag
Interview with Professor William E. Butler at the Law Faculty, University of Oslo
Oslo 8 November 2017
By Professor Alla Pozdnakova
Butler, William E. is John Edward Fowler Distinguished Professor of Law, Penn State University Dickinson Law and the preeminent authority on the law of Russia and other former Soviet republics and the author, co-author, editor, or translator of more than 120 books on Soviet, Russian, Ukrainian and other Commonwealth of Independent States legal systems.
This interview is given in the extension of the discussions, which took place at the conference organized by the Law Faculty in November 2017 “Russian Revolution(s) 1917 in the Nordic Perspective”.
In this interview Professor Butler reflects on the Comparative Law and Comparative approach to international law, gives his insights into the Soviet and Russian law and legal system. He discusses the UN Convention on the Law of the Sea in its historic and contemporary dimension and shares his thoughts on Norway and Arctic politics. Professor Butler also tells us about his life-long career in the international law and comparative law, and in particular how his interest in the Soviet legal system evolved.
The interview provides interesting insights for everyone working with or studying international law and governance, including law of the sea, comparative law and Soviet&Russian law, both its historic and modern aspects.
-
Pozdnakova, Alla
(2017).
Mutual dis-trust and other hinders for the effective private enforcement in EU antitrust cases.
-
Pozdnakova, Alla
(2017).
EEA – Norwegian experience of association with EU.
-
Pozdnakova, Alla
(2017).
Abuse of dominance – sectoral examples (maritime port sector).
-
Pozdnakova, Alla
(2017).
Langvarig tilbakeholdelse av skip i fremmede havn - internasjonale rettsmidler.
-
Pozdnakova, Alla
(2017).
Protection of Underwater Cultural Heritage: Flag State Rights and Responsibilities.
-
Pozdnakova, Alla
(2016).
Havets skattepionerer - skipsredere og lånte flagg.
[Radio].
http://taxjustice.no/ressurser/taxcast-havets-skattepionerer.
-
Pozdnakova, Alla
(2016).
Martin Hennig: Frihandel med helseskadelige rus- og næringsmidler – EU- og EØS-rettens rammer for nasjonalt vern av folkehelsen.
Tidsskrift for Rettsvitenskap.
ISSN 0040-7143.
02(03),
s. 324–329 .
-
Pozdnakova, Alla
(2016).
Protection of the Underwater Cultural Heritage.
-
Pozdnakova, Alla
(2009).
Legal issues surrounding risk prevention illustrated by maritime sector.
Vis sammendrag
No one would dispute that shipping is associated with numerous dangers, but the potential risks of shipping activities would be defined differently by shipowners and by society in general. To the general public, the main result of an oil spill from a tanker is environmental damage. But for a shipowner, a spill is all about its liability to the victims of the pollution. Such liability can be insured and shipping companies’ risk management strategies tend to address the financial consequences of such incidents (the compensation of victims), rather than how to prevent or minimise them.
How should we address the different attitudes of society and individual market actors to the concept of risk? One regulatory response so far has been to oblige shipping companies to develop a culture of safety on board and to impose criminal sanctions for serious violations of safety rules. Nevertheless, in this author’s view, these rules do not eliminate but rather enhance the above-mentioned divergence in the definition of risk: criminal liability has become just another risk for the shipowner that he needs to avoid. The shipowner’s aim will be to avoid liability, but not necessarily by avoiding the unlawful conduct as such.
Another result of this divergence is that seafarers themselves are increasingly viewed as potential criminals, which in practice has resulted in restrictions of their rights and greater exposure to coercive measures by the public authorities.
How should we modernise approaches to risk in the maritime sector and what, if any, contribution can be made by the law? To what extent may/should the solution reflect interests of society and shipping companies? The proposed presentation will build on my postdoctoral research and accordingly will deal with issues of risk in the context of criminal liability for marine pollution.
-
Pozdnakova, Alla
(2009).
International Law in the Russian Courts, illustrated by the Telenor case.
-
Pozdnakova, Alla
(2008).
Gjesteforelesning om norsk og russisk rett (komparativ studie).
-
Pozdnakova, Alla
(2008).
Cooperation of liner carriers under EC Competition law - wtih focus on information exchanges.
-
Pozdnakova, Alla
(2008).
Kontrol innostrannih sudov v portah Norvegii (Port State control in Norway).
-
Pozdnakova, Alla
(2008).
Russian Shipping Safety Regulation: a Comparative Study.
-
Pozdnakova, Alla
(2007).
Sravnitelno-pravovoj analiz na primere Norvegii (Comparative Legal Research: a Norwegian approach).
-
Arnesen, Finn; Furuseth, Hanna Vik; Pozdnakova, Alla & Ringbom, Henrik
(2019).
Norske lønns- og arbeidsvilkår for sjøfolk i
norske farvann og på norsk kontinentalsokkel.
Universitetet i Oslo.
Fulltekst i vitenarkiv
-
-
-
Pozdnakova, Alla
(2007).
Liner shipping : a competition law analysis.
Nordisk institutt for sjørett.