EMD-forum: De siste barnevernssakene mot Norge

Hva viser nylige avgjørelser fra Den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD)? SMRs seminarserie ser nærmere på utvalgte aktuelle tema, og dette seminaret vil fokusere på noen av de siste barnevernssakene mot Norge.

Bilde av en rettssal i den Europeiske Menneskerettsdomstolen i Strasbourg.

Rettssal i EMD. Foto: Adrian Grycuk - Wikimedia Commons.

Om EMD-forum

EMD-prosjektet ved Norsk senter for menneskerettigheter (SMR) har i flere tiår publisert oversikt over og sammendrag av de siste og viktigste avgjørelsene fra Den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD) på norsk, i samarbeid med LovData. Formålet med EMD-forum er å se nærmere på utvalgte tema basert på nyere dommer fra EMD.

Program

Fokuset for dette EMD-forumet er de siste barnevernssakene mot Norge fra Strasbourg. Noen av de siste barnevernssakene vil presenteres og settes inn i en bredere juridisk og politisk sammenheng, med henblikk til sakene som har kommet før og utsiktene fremover.

• 12:00 - 12:15: Lett servering
  • Innledning ved Kirsten Sandberg, professor i barnerett ved UiO
  • Presentasjoner av saker ved vitenskapelige assistenter Eva Erlendsdottir og Anna Hatlinghus
  • Avsluttende presentasjon ved Pernille Borud, rådgiver i Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM)
  • Åpen diskusjon

Det vil være lett servering ved begynnelsen av seminaret. For at vi skal ha oversikt over hvor mange som kommer ønsker vi at deltakere registrerer påmelding i forkant.

Fristen for påmelding er 17. januar kl. 09.00.

Meld deg på her

Spørsmål om arrangementet kan sendes på e-post til ellen.vralstad@nchr.uio.no.

Emneord: Menneskerettigheter, EMD, Den Europeiske Menneskerettsdomstolen, EMD-forum, Barnerett
Publisert 30. nov. 2023 15:33 - Sist endret 16. jan. 2024 16:09