The sky is the limit

Det juridiske fakultet ved Universitetet i Oslo har et stort antall utvekslingsavtaler ved universiteter over store deler av verden. I høst inngikk fakultetet avtale med tre nye spennende studiesteder. Fakultetet er opptatt av å gi studentene gode muligheter for å studere i utlandet, og oppfordrer studentene til å benytte seg av tilbudet.

Som student ved profesjonsstudiet i rettsvitenskap har du mange læresteder å velge blant dersom du ønsker å ta deler av utdannelsen i et annet land.

Og hvorfor kun studere i Norge, når verden venter med anerkjente, tradisjonsrike og moderne universiteter med spennende fagtilbud?

Et internasjonalt perspektiv

Det juridiske fakultet er opptatt av internasjonalisering og samarbeid med forskermiljøer og studiesteder i utlandet. Fakultetet har forhandlet frem en rekke gode samarbeidsavtaler med utenlandske universiteter for sine studenter. De over 70 utvekslingsavtalene fakultetet har i dag, er med læresteder i Australia, New Sealand, Hellas, Italia, Frankrike, Nederland, Belgia, Tyskland, Litauen, Danmark, Sverige, England, Irland, Canada og USA. Men det er også mulig å dra til universiteter i andre deler av verden.

En bredere bakgrunn

For å kunne benytte deg av tilbudet må du ha studierett til masterstudiet i rettsvitenskap, og ha bestått eksamen i 3. avdeling.
Professor Stein Evju ved Institutt for privatrett er ansvarlig faglærer for studietilbudet i utlandet. Han ser tilbudet som et viktig internasjonaliseringstiltak ved fakultetet.

- Studier i utlandet er med på å gi våre studenter en bredere faglig, kulturell og språklig bakgrunn. Man treffer studenter og lærere fra andre kulturer, og man får et utblikk og et videre perspektiv. Studerer man bare her hjemme er det ytterst begrenset hva man får av internasjonale impulser.

Språkkunnskaper er etterspurt

- Hvor er det faglig lurt å studere nå?

- Velg det studiestedet som har et tilbud eller et språk du er interessert i. Man kan få en ekstra fordel ved å lære et språk som man ikke behersker fra før. Noen læresteder tilbyr språkopplæring, og lånekassen har egne språkopplæringsstipend. Er man flink i ett språk, er det bra å lære seg ett til. Engelsk, tysk, fransk, spansk og russisk er etterspurte språk. Det er beklagelig dersom vi ikke utdanner jurister som har kunnskaper i mer enn "basic" engelsk. Det praktiske rettsliv etterspør kompetanse på andre språkområder, forteller Evju.

Ulike rettsystemer

- Hva er den faglige forskjellen dersom man velger et studiested på kontinentet kontra England eller USA?

- Man møter ganske ulike rettsystemer. Det angloamerikanske rettsystemet Common Law skiller seg i mange henseender grunnleggende fra de kontinentaleuropeiske rettssystemene Civil Law, som er mer lovgivingsbasert og med en annen tradisjon for forholdet mellom lovgiver og domsstoler. Det er de kontinentale rettsystemene som er toneangivende i Europa (Civil Law). Det er også den tyske rettstenkningen og retten som har hatt størst betydning og innflytning på norsk rett fra 1880-tallet av og frem til i dag.

Et springbrett?

Blant de siste lærestedene fakultetet har inngått avtale med er Washington College of Law ved American University of Washington, som ligger i USAs hovedstad Washington D.C. Dette lærestedet kan være et spennende springbrett til en internasjonal karriere, tipser Evju.

- American University of Washington er et universitet som er meget høyt rangert internasjonalt. Universitetet har et rettslig miljø som spenner over hele feltet av internasjonale institusjoner og organisasjoner. Washington College of Law arbeider med den delen av internasjonal rett som handler om disse institusjonene og deres virksomhet.  Å komme i kontakt med organisasjoner under studiene kan også vise seg å bli et springbrett til å få arbeid i en internasjonal setting. Det er skremmende få norske jurister som jobber ute i disse internasjonale organisasjonene.

Mange muligheter

De to andre nye lærestedene ligger i Luzern og Tilburg. Tilburg har ett av Nederlands aller fremste juridiske fakulteter, med høy kompetanse på europeisk rett. Det juridiske fakultet ved Luzerns universitet i Sveits har som Tilburg et bredt engelskspråklig tilbud. I tillegg ligger det naturskjønt plassert i midten av Europa og nært Alpene.

- Vi håper å sende ut de første studentene til disse tre universitetene til høsten, forteller Jens Peder Lomsdalen som er utenlandskonsulent ved fakultetet. I følge Lomsdalen er det mest rift om plassene i Australia, England og USA.

- Mange velger Australia fordi det er eksotisk samtidig som oppholdet gir et innblikk i Common Law. Andre velger tradisjonelt, og ønsker å studere i England eller USA. Men vi ser med glede at flere studenter nå får øynene opp for andre europeiske land som Tyskland, Nederland og fransktalende land.

Fornøyde studenter,

Lomsdalen har ansvar for de utreisende studentene ved fakultetet. Han forteller at de aller fleste studentene er godt fornøyd med utenlandsoppholdet.

- Felles for alle som har reist ut er at de er veldig fornøyde uansett hvilket sted de har valgt. Og de anbefaler andre å dra ut. Selv om noen har vært uheldig med bolig eller et kurs, er det ingen som har gitt uttrykk for at de har angret, forteller Lomsdalen.

Å velge…

- Hvor ville så professor Evju ha valgt å reise i dag, dersom han var ung student?

- Det er et umulig spørsmål, svarer Stein Evju.

- Men sett fra det stedet jeg befinner meg på nå og det stedet jeg befant med da jeg var ung stipendiat, ville jeg valgt et studiested i Tyskland, kanskje Trier. Stedet byr på studier i arbeidsrett og europarett og har Tysklands beste bibliotek på området.

Av Jorunn K. Westbye
Publisert 10. feb. 2010 15:01 - Sist endret 23. mai 2014 12:27