Reisebrev fra Glasgow

Glasgow er den største byen i Skottland, og har lenge hatt et rykte for å være en typisk industriby. I dag er det imidlertid en flott studentby med flere universiteter, omringet av byens mange frodige parker.

University of Glasgow, Foto: privat

Vi var studenter ved University of Glasgow, men reisebrevet kan ha nytte også for studenter ved andre universitet i Glasgow.  University of Glasgow har over 26.000 studenter, med studenter fra over 140 ulike land.

Undervisning

Gjennomføring av forelesninger og kurs er ganske likt det man er vant til fra juridisk fakultet i Oslo, hvor man er nødt til å forberede i forkant.

På kurs var det en forventning om deltagelse og at man hadde forberedt seg, men lærerne har forståelse for at man som utvekslingsstudent kan finne fagene litt mer utfordrende enn de øvrige studentene som følge av språk, og terskelen for å delta er ikke så høy.

University of Glasgow, Foto: privat

Det varierer med hvilke fag man velger, men sjansen er stor for at man havner på kurs hvor flesteparten av studentene er skotter. Dette er veldig lærerikt, særlig når det kommer til å utvikle engelsken sin. Det er med andre ord gode muligheter for både å bli kjent med både skotske studenter og utvekslingsstudenter.

Vurderingsformene varierer i de ulike fagene, men i de fleste av fagene har man innlevering i form av essay, som telte en viss del av sluttkarakteren, i tillegg til en eksamen i slutten av semesteret.

Start søknadsprosessen tidlig

Glasgow Botanic Gardens, Foto: privat

Det kan være lurt å sette i gang alle søknadsprosesser så tidlig som mulig – særlig til Lånekassen, studentregistrering hos vertsuniversitetet og hvilke fag du ønsker å velge. Sistnevnte finnes i universitetets course catalogue, eller du kan sende mail til kontaktpersoner som kan svare på spørsmål angående fagvalg.

Bomuligheter

Utvekslingsstudenter som kun studerer over ett semester, er dessverre ikke garantert plass til universitetets studentboliger. Dersom man søker tidlig, er sjansen større for å få studentbolig gjennom universitetet.

Det finnes imidlertid flere private firmaer som leier ut studenthybler, hvor det varierer om man har eget kjøkken og bad eller kun sistnevnte, og dermed deler kjøkken med andre studenter.

Vi leide en leilighet privat i det populære området West End, hvor universitetet også ligger. Med en gåtur på 10 min til skolen, bodde vi veldig sentralt. Leiepris for alminnelige leiligheter er ikke nødvendigvis høyere enn for leie av studenthybler, men det er lurt å bo sammen med noen andre.

Opplevelser

Cairngorms National Park, Foto: privat

Byen har tidligere blitt kåret til europeisk kulturhovedstad, med anerkjente museer, samt kjent for bra live-musikk, populære restauranter og barer.

Det er veldig mange muligheter og tilbud for å være med noe sosialt, enten i regi av universitetets mange klubber eller annet. I helgene var det ikke uvanlig at vi møttes for enten brunch eller klassisk afternoon tea, og generelt må det nevnes at maten er billigere enn i Norge, hvilket innebar et par flere restaurantbesøk enn vanlig.

Heldigvis har Glasgow mat for enhver smak – alt fra tradisjonell skotsk haggis til ulike internasjonale kjøkken.

Skottland kan by på flott natur, og vi anbefaler en tur til Loch Ness og fjellområdene i Highlands. Dersom man leier en bil, får man reist rundt og sett mye av landet på kort tid.

Som hjemby for de to største fotballagene i Skottland, Celtic og Rangers, er lokaloppgjørene mellom disse lagene et must for den fotballinteresserte. Dersom du ikke tar turen til en av fotballstadionene, vil du enkelt finne en pub som viser de fleste fotballkamper med garantert god stemning. Når man er i Skottland, bør man ta turen til et whisky destilleri (eller til mange av byens barer) for å smake på ulike typer ”Scotch”.

Av Gunnar, Rebecca
Publisert 10. aug. 2017 10:29 - Sist endret 10. aug. 2017 10:30