Reisebrev fra Sheffield

Sheffield var mitt tredjevalg, og jeg visste ingenting om byen. Men jeg ville ut fra Norge og sa ja likevel. Det anbefaler jeg alle: ikke sett deg fast i egne tanker om at du SKAL til et bestemt land. Utveksling er gøy uansett hvor du er! Forbered deg på at du ikke nødvendigvis får førstevalget.

Sheffield, Foto: privat

Sheffield som by: ikke veldig spennedene, men veldig søt! Men: det er togstasjon der og byen ligger ca. midt i landet. Perfekt for utflukter!

Praktiske ting

Det er en del søknader og skjema man må fylle ut. Det er litt kjipt, men så lenge man skriver en liste med hvilke skjema man må fylle ut og hvilke frister som gjelder, går dette fint. Vær likevel nøye med dette. Ikke overveldende mye informasjon om Sheffield å finne fra UIO sin side, så jeg måtte oppsøke hjemmesider og undersøke selv. Listen over fagene jeg kunne ta fikk jeg ikke før jeg hadde sagt ja til utveksling. Dette kan bero på universitetet. Når jeg var blitt akseptert fikk jeg masse god informasjon fra Sheffield, så det var bra. Valg av bosted: velg studentbolig der du bor med andre utvekslingsstudenter. Det var klart det beste så vi sammen kunne utforske byen og landet.

Arts Tower, Sheffield, Foto: privat

Undervisningsform

Undervisningen i Sheffield skiller seg ikke nevneverdig ut fra universitetet i Oslo. Jeg tok ”postgraduate” fag som hadde lite undervisning – det var typisk kursundervisning – med likevel omfattende stoff. Måten å tilegne seg stoffet på var imidlertid svært annerledes. Det var mer fokus på at studenten skulle tilegne seg kunnskap gjennom flere forskjellige artikler, bøker og avhandlinger. Jeg kjøpte kun en bok i løpet av semesteret, men det var penger ut av vinduet. Det var mye bedre å lese artikler på nettet og på den måten få en bredere kunnskap. Desto viktigere ble det imidlertid at man hadde kontroll på kilder.

Eksamensform - faglig utbytte gjennom innleveringer

Eksamensformen i mine fag var innlevering av essay i hvert fag på maks 3000 ord på slutten av semesteret. Det var tøft å gå fra vanlig skoleeksamen til innlevering (det ble noen lange netter og MYE kaffe), men det var nok her jeg lærte mest under hele semesteret. Når det gjelder mine prestasjoner faglig kan jeg ikke akkurat rope høyest… Jeg valgte nok å fokusere mer på det sosiale utbyttet enn det faglige. Helt ærlig: det angrer jeg ikke et sekund på!

Venner fra hele verden

Lagvenninner, Sheffield, Foto: privat

Hvor skal jeg begynne?! Jeg bodde i studentboliger med andre utvekslingsstudenter fra hele verden og det var helt perfekt! Jeg ble god venn med folk fra Tyskland, Østerrike, Belgia, Nederland, Australia, Canada, USA, Taiwan, Hong Kong, Ungarn, Estland, Finland og masse flere land! Når man er på utveksling i kun 5 måneder mener jeg at det ikke nytter å bo privat og tro at man skal få masse gode venner som allerede har studert en stund og som kommer fra det landet du bor i. De har sin greie, og det er vanskelig å få god nok kontakt. Bo med andre utvekslingsstudenter!

Sosialt utbytte

Vi reiste på turer sammen, hadde MASSE fester sammen, vi opplevde Sheffield sammen og hadde det kjempegøy. Jeg spilte også fotball der sammen med en del engelske jenter. Ble ikke veldig god venn med de, men det var gøy likevel. Der er Sheffield veldig bra. Det er masse sportslig tilbud til studentene i alle slags idretter og på slutten av semesteret er det

en kjempestor konkurranse kalt ”Varsity”. Sheffield University vs The University of Sheffield om hvem som er det beste universitetet i byen!

Av Kamilla
Publisert 31. juli 2013 09:57 - Sist endret 31. juli 2013 09:57