UiOs formidlingspris til Sofie Høgestøl

UiOs formidlingspris for 2022 tildeles førsteamanuensis Sofie Høgestøl.

Sofie Høgestøl i studio for Universitetsplassen Live.

Sofie Høgestøl på Universitetsplassen LIVE om Norge i FNs Sikkerhetsråd sommeren 2020.

Foto: Jarli&Jordan/UiO

I begrunnelsen for tildelingen står det:

"Førsteamanuensis Sofie Alexandra Engli Høgestøl tildeles formidlingsprisen for sin særegne og engasjerende formidling av kompliserte temaer til et bredt publikum.

Utenfor UiO er Høgestøl spesielt kjent for hvordan hun har klart å formidle innsikt i det amerikanske valgsystemet i forbindelse med presidentvalget i USA i 2020 og 2021. Med klare og enkle ord forklarte hun den kompliserte valgordningen og tilknyttede hendelser gjennom en rekke bidrag både på radio og tv. Dette gjorde hun basert på solid faglig kunnskap om USA og valgordningene der. Som dyktig formidler evner hun også å nå ut til yngre målgrupper, med smarte strategier for å kommunisere populærvitenskapelig stoff.

I podkast-serien «Sofie kupper Norge» bruker hun for eksempel humor og spissformuleringer for å belyse demokrati som et vanskelig og viktig tema."

Treffer strategien midt i blinken

– Man kan godt si at Sofie treffer UiOs og fakultetets strategi midt i blinken med sin formidling på ulike arenaer. I tillegg vet vi som jobber ved fakultetet at studentene setter stor pris på hennes faglige formidling i de emnene hun underviser i, sier dekan Ragnhild Hennum i en kommentar til prisutdelingen.

Dekanen fortsetter med å si at det er flott at UiO løfter frem yngre kvinnelige forskere på denne måten, til inspirasjon for andre forskere og studenter som ønsker en forskerkarriere.

– Vi har selvsagt gratulert Sofie Høgestøl behørig nå, og så skal vi hun feires sammen med de andre prisvinnerne på årsfesten 2. september, avslutter Hennum.

Publisert 11. mai 2022 13:34 - Sist endret 11. mai 2022 13:49