Aktuelle saker

Her finn du aktueltsaker frå dei to siste åra, eldre saker kan lesast om du logger deg på med din UiO-brukar.

Publisert 1. feb. 2024 21:38

Universitetet i Oslo har fått midler fra Forskningsrådet til å forske på hvordan nasjonalstater i økende grad ønsker å beskytte sine landegrenser. Prosjektet skal også søke å forstå hvordan statene tidvis står imot internasjonale institusjoner og hvordan det kan etableres felles juridiske standarder. – Midlene vil styrke rettssosiologisk forskning i Norge, mener Kristin Bergtora Sandvik og Peter Scharff Smith, lederne for prosjektet.

Publisert 14. des. 2023 11:41

Studenter ved Institutt for kriminologi og rettssosiologi har jobbet med forskningsdesign, datainnsamling og analyse. – På bare noen få uker har de planlagt og gjennomført små kvalitative forskningsprosjekter, og nå har tiden kommet for å presentere resultatene, forteller professor Thomas Ugelvik.

Publisert 8. juni 2023 15:15

Det er hele fire år siden siste Lovkonferanse. I løpet av den tiden har Norge og resten av verden vært preget av en rekke forandringer. De store temaene som opptok morgentimene i de to dagene for Lovkonferansen, var teknologi, kunstig intelligens, relasjonen mellom EU og Norge, juridisk utdanning og hastigheten i lovgivningsprosesser.

Publisert 10. mai 2023 07:23

Høsten 2023 introduserer masterprogrammet for rettsvitenskap syv nye profiler der studenter får mulighet til å velge emner i et avgrenset, juridisk fagområde. Den nye profilordningen er fleksibel, lett å sette sammen og kan gi gunstige fordeler for studenten senere i arbeidslivet.

Publisert 8. mai 2023 09:34

Universitetsstyret har utpekt årets vinnere av Forskningsprisen, Utdanningsprisen, Formidlingsprisen, Innovasjonsprisen og UiOs pris for yngre forskere.