Tove Stang Dahls minneforelesning 2023

Forskergruppen Velferd, rettigheter og diskriminering (VERDI), Avdeling for kvinnerett, barnerett, likestillings- og diskrimineringsrett (KVIBALD) og Institutt for offentlig rett inviterer til Tove Stang Dahls minneforelesning.

Forskergruppen Velferd, rettigheter og diskriminering (VERDI), Avdeling for kvinnerett, barnerett, likestillings- og diskrimineringsrett (KVIBALD) og Institutt for offentlig rett inviterer med dette til Tove Stang Dahls minneforelesning. Vi ser fram til å møtes igjen til diskusjon og hyggelig samvær med vin og tapas etter et langt opphold på grunn av korona.

16. 15 Velkommen ved Anne Hellum og ordstyrer May-Len Skilbrei

16.30 – 18.00 Forelesning, kommentar og diskusjon

Professor Johanna Niemi fra Helsingfors universitet foreleser over temaet "Fina flickor liftar inte: Kön, samtycke och frivillighet som grundläggande begrepp i sexualbrotten".

Universitetslektor Linnea Wegerstad fra Lunds universitet kommenterer.

18.00 – 20.00 Vin, tapas og sosialt samvær.

Johanna Niemi er dekan og professor ved Det juridiske fakultetet ved Helsingfors universitet. Hun har tidligere vært professor i straffeprosess ved universitetene i Umeå og Åbo, gjesteprofessor ved Lunds universitet og æresdoktor ved Uppsala universitet. Hennes forskning omfatter vold mot kvinner, straffeprosess og den rettslige konstruksjonen av forholdet mellom vold og kjønn. Hun var medredaktør av de nordiske antologiene Responsible Selves. Women in the Nordic Legal Culture (Routledge 2001) og Nordic Equality at a Crossroads. Feminist Legal Studies Coping with Difference (Routledge 2004), og er medredaktør av boken International Law and Violence against Women: Europe and the Istanbul Convention (Routledge 2020).

Linnea Wegerstad arbeider som universitetslektor i strafferett ved Lunds universitetet hvor hun i 2015 avla doktorgraden med avhandlingen Skyddsvärda intressen och straffvärda kränkningar. Om sexualbrotten i det straffrättsliga systemet med utgångspunkt i brottet sexuellt ofredande. Wegerstad forsker på kjønn, seksualitet og rett, og med utgangspunkt i seksuallovbrudd og feministisk rettsteori retter hun oppmerksomheten mot strafferettens rolle i samfunnet.

Påmelding

Påmelding innen 16. januar via nettskjema.

Arrangør

Publisert 8. des. 2022 10:13 - Sist endret 8. des. 2022 11:42