Aktuelle saker

Publisert 7. okt. 2023 09:48

Det nynorske rettsspråket må vedlikehaldast og utviklast for å sikre rettstryggleik gjennom klart språk. Difor satsar klarspråksatsingen og CELL på skrivekurs for nynorskbrukande studentar denne hausten.

Publisert 22. sep. 2023 00:00

De fleste vil måtte forholde seg til forvaltningen på et eller annet tidspunkt gjennom livet. Hva skjer når språket som formidles er vanskelig å forstå eller når du har et annet språk som førstespråk?

Publisert 24. aug. 2023 10:46

Siden ChatGPT ble lansert 30. november 2022, har det knapt gått en dag uten nyhetsoppslag og debattinnlegg om den nye teknologien. Hans Christian Farsethås, postdoktor ved Juridisk Fakultet på UiB, har testet ut ChatGPT sine juridiske ferdigheter.

Publisert 16. juni 2022 11:40

Kvinne-, kjønns- og likestillingsperspektiver på retten har en lang tradisjon som forskningsfelt på Det juridiske fakultet ved Universitetet i Oslo. Nå har arbeidet munnet ut i en ny antologi om kjønn og rett i jusstudiet.

Publisert 7. mars 2022 23:18

Cecilia Bailliets førelesing «Kvinnelege flyktningar og kjønnsforfølging» er blitt inkludert i FNs audiovisuelle bibliotek om internasjonal rett. I førelesingsserien bidreg leiande internasjonale akademikarar med førelesingar om dei fleste tema innan internasjonal rett.

Publisert 17. sep. 2021 18:57

To av UiOs fem hovedpriser går i år til forskere ved Det juridiske fakultet: Prisen for yngre forskere går til Maja Janmyr, og Forskningsprisen går til Andreas Føllesdal og Geir Ulfstein ved PluriCourts.

Publisert 12. mai 2021 21:34

UiO:Norden-forskningsprosjektet Nordic Branding har lansert ny blogg i sammenheng med formidlingsplanen i dets siste offisielle år. Nordic Branding er et interdisiplinært forskningsprosjekt som utforsker Norden og de nordiske landene som merkevare.

Publisert 14. juni 2020 12:44

Norsk kvinnesakssforening har tildelt Gina Krog-prisen for 2020 til professor Anne Hellum ved Institutt for offentlig rett. I begrunnelsen for tildelingen av hedersprisen legger komiteen særlig vekt på Hellums deltagelse i det internasjonale kvinnerettsarbeidet i Afrika, samt hennes innsats knyttet til kvinnekonvensjonen i Norge.

Publisert 10. feb. 2020 13:45

Instituttet har fått et nytt forskningsrådsprosjekt - RIPPLES. Professor Ingunn Ikdahl deltar i dette, samt et annet nytt prosjekt Forskningsrådet har innvilget til Det juridiske fakultet.

Begge prosjektene berører velferdsrettslige spørsmål i bred forstand: De juridiske etterdønningene av 22. juli og vilkårene for fangers helse er fokus i denne forskningen.

Publisert 20. juni 2019 12:41

H.M. Kongens gullmedalje tildeles en fremragende, yngre forsker for et vitenskapelig arbeid bedømt ved Universitetet i Oslo. Anniken Sørlie får medaljen for sin avhandling The right to gender identity. A grounded life cycle perspective.

Publisert 3. apr. 2019 15:04

Satsingen på klart språk er enda i startfasen ved Det juridiske fakultet, men hos studentene som jobber i rettshjelpstiltaket Juridisk rådgivning for kvinner (JURK) er det allerede en integrert del av arbeidshverdagen. Prosjektleder for klarspråksatsingen Jon Christian Fløysvik Nordrum møtte erfarne medarbeidere og nytilsatte i JURK til en samtale om klarspråk 15. januar. Han fant fort ut at det var han som hadde mest å lære. Juridisk fakultetet ønsker å samarbeider med JURK om klarspråksatsingen.