Om gruppen
Gruppens forskningsområde er sentrert om rammebetingelsene for aktørene i en åpen, moderne og teknologisk markedsøkonomi, det vil si det sentrale regulatoriske rammeverket for økonomiske aktørers markedsbetingelser, herunder regler som skal stimulere til (bærekraftig) innovasjon.
Forskningsområdet med stikkordene Marked, Innovasjon, Konkurranse, innbefatter immaterialrettighetene, herunder patentrett, opphavsrett, varemerkerett, reglene om forretningshemmeligheter og andre rettigheter knyttet til kunnskap, data og informasjon. Innovasjonsperspektivet innebærer at det legges særlig vekt på markedsbetingelsene i kunnskaps- og informasjonssamfunnet og regelverket som skal fremme innovasjon i en markedsøkonomisk ramme. Sentralt er også konkurranseretten som skal tilrettelegge for konkurransen i markedet, og regelverk som setter rammer for det offentliges markedsdeltagelse. Eksempler er reglene om offentlige anskaffelser, regler om fri bevegelighet og statsstøttereglene. Reglene om aktørenes markedsadferd er i stor grad drevet av lovgivning fra EU, og reglene om EUs indre marked (de fire friheter) er derfor en fellesnevner for gruppens forskningsaktivitet. I tillegg spiller markedsrett en viktig rolle i internasjonal handel slik at samspillet mellom nasjonal rett, EU/EØS-rett og internasjonal rett står sentralt.
Varighet
Forskergruppen ble første gang opprettet etter vedtak på dekanmøtet 23.11.11. Gruppen ble opprettet for 5 år fra 2012 - 2016, ble videreført for 5 nye år fra 1.1.2017 - 30.6.2022, og er nå videreført fra og med 1.8.2022 for ytterligere 5 år.
Studieprogrammer og emner
Det er utarbeidet et forslag til programspesialisering ved fagprofilen Marked, innovasjon, konkurranse.